Jdi na obsah Jdi na menu
 

Mimořádné pátrací relace

Rubrika  Mimořádné pátrací relace je určena pro společné pátrání. Dlouhodobě pátráme po pomnících, hrobech letců i jejich rodinných příslušnících. Zde však budeme vyvěšovat mimořádné pátrací relace po konkrétních osobách a pomnících a budete se tak moci zapojit  do pátrání a osvětlit  tak některé záhady z historie letectví .

 

Pátráme:

 1 - Víte o pomníčku letce který na těchto stránkách není? Napište nám o něm prosím.

 2 - Hledáme příbuzné letců, kteří zahynuli během služby v československém a českém letectvu 

 

 3 - Chystáme v dohledné době rozšíření těchto stránek i o hroby letců. Průběžně sice občas zde i hrob, především ležící v zahraničí naleznete i nyní, ale chystáme komplexnější mapování. Pokud tedy jste příznivci těchto stránek a rádi by jste se zapojili zkuste při příští návštěvě hřbitova, kde máte své blízské, vyšetřit si chvilinku času a udělejte si procházku po hřbitově a pokuste  se najít hrob letce. Ideální je fotografie a stručný popis, ale rádi budeme i za textovou informaci kde se jaký a čí hrob nachází.Snažíme se zmapovat hroby všech letců. Tedy i těch, kteří nezahynuli smrtí letce. Vede nás k tomu značně neutěšený stav některých hrobů a to i v historii našeho letectví velmi významných letců. V současné době se snažíme zabránit zániku několika opuštěných hrobů letce. To nás vede ke snaze  pokusit se  zmapovat i tato místa.

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Re: Re: Mi-24 Potín u Bezdružic

(Martin Drbal, 10. 2. 2015 9:37)

Jsem připraven pomoci.

Re: Re: Re: Mi-24 Potín u Bezdružic

(Pomníky letců, 11. 2. 2015 11:55)

Dobrý den, prosím kontaktujte mě na emailu ondrejknotek@email.cz

Bratr kpt. Božíka STODŮLKY a kamarád několika dalších zahynulých pilotů

(Plk.v.v.Ing.Luděk Stodůlka, 2. 2. 2015 18:35)

Sloužil jsem u čs. letectva od roku 1949 až do r. 1970, kdy jsem musel armádu opustit. Můj bratr Božík zahynul při katastrofě letounu MiG-15 UTI dne 4.1.1959 na letišti v Bratislavě. Urna s jeho popelem je uložena na hřbitově v Pardubicích - Svítkově v hrobě rodiny Valentových. Během svého působení v čs. letectvu jsem, žel, kromě mnoha hezkých chvil zažil i dost nechtěných rozluček s mými kamarády a známými. Již během I. ročníku LVA Hradec Králové v r. 1949 zahynuli 3 moji "spoluakademici" a jeden učitel létání. Po akademii potom 2 další, poručíci Standa Strnad a Oskar Gardáš. Bylo jich mnoho, příliš mnoho - od začátečníků až po zkušené piloty. Teď když mně bylo dopřáno dožít se vysokého věku 85+ let jen vzpomínám a přemýšlím o tom jak bylo možno všem, nebo alespoň těm některým neštěstím předejít. Dnes je situace zcela jiná, jsou jiné stroje, jiný výcvik a mnohem dokonalejší zabezpečení.
Promiňte starému zbrojnošovi jeho vzpomínání. Zdravím a přeji " LETU ZDAR "

Let ČSA 001

(Pavel ze Šternberka, 23. 11. 2014 15:23)

Dobrý den, nevím, jestli je tato stránka věnována i civilnímu letectvu a nehodám, každopádně pokud máte zájem vím kde je pochován kpt. letectva Svatoslav Rosa, kapitán Il-18 při nejtragičtější letecké havárii v historii Československa z 28. července 1976 a disponuji i fotografiemi hrobu. V případě zájmu mne kontaktujte na kamoracing@seznam.cz

Děkuji

(havlova ivana, 22. 5. 2014 8:05)

moc děkuji za tyto stránky.Sestra npor.Lubomíra Šiguta

Prosím pomozte

(Aleš Kořínek, 29. 4. 2014 19:09)

Na základě informace o údajné havárii Bf 109 v oblasti Ostravy Radvanic byl proveden terénní průzkum, při kterém byly nalezeny různé fragmenty mnohem modernějšího letounu z poválečné doby. Bohužel - přes velkou snahu se dopátrat podrobností k tomuto případu, nebyl jsem úspěšný. Oslovil jsem několik bývalých pilotů i mechaniky, prošel různé stránky na netu, ale nic. Možná, pouze má teorie, by se mohlo jednat o polský stroj a tím pádem ještě utajenější. Díky předem za jakékoliv info.

Žádost o informaci

(Jiří Nimrichter, 21. 1. 2014 22:58)

Jako voják základní služby na letišti Pardubice jsem byl u likvidace havárie letounu mig 21 u Přelouče v roce 1978. Pilot v hodnosti poručík údajně nezvládl nařízený okruh před přistáním a havaroval do obytné zástavby obce poblíž Přelouče.V seznamu leteckých havárií jsem tuto nenašel.

Re: Žádost o informaci

(Ondřej Knotek, 18. 3. 2014 20:17)

Pravděpodobně jste byl u likvidace letecké katastrofy letounu Mig-21F-13 trupového čísla 0206, který havaroval dne 27.4.1978 do prostoru obce Semín u Přelouče. V jeho troskách zahynul příslušník 4.slp Pardubice poručík Pavel Málek. Pravděpodobnou příčinou katastrofy bylo nezvládnutí pilotáže. Pilot v mracích ztratil prostorovou orientaci, z mraků vyletěl pod velkým úhlem a při pokusu vybrat, přetáhl letoun a ten se po ztrátě rychlosti zřítil.

Letoun byl vyroben v roce 1964 v Aeru Vodochody pod výrobním číslem 460206. Československé letectvo jej převzalo 26.2.1965. Nejprve sloužil u 1.stíhacího leteckého pluku v Českých Budějovicích následně pravděpodobně od konce roku 1965 až do havárie u 4.slp Pardubice.

smrt pilota

(Tichá Eva, 8. 3. 2014 22:43)

V roce 1961, při startu větroně na letišti Nový Dvůr v Podhořanech u Ronova nad Doubravou zahynul pilot větroně Josef Miřejovský - otec dvou dětí. Jeho hrob ja na hřbitově v Turkovicích.

pomniky letcu USAF

(zdenek.mencler@seznam.cz, 7. 4. 2013 10:53)


Pomnik 7 pilotum letajici pevnosti v Olomouci- Belidlech,u toku reky Bistricky.
Let s Italie na Slezsko,bombardovat chemickou vyrobu.

Hledam informace

(Milan, 27. 2. 2013 19:16)

Dobry den, asi okolo roku 1962 do "prateckeho kopce" casti Bila hora se zritilo dopravni letadlo IL 14? Je to misto nad Ujezdem u Brna a na kopci je Mohyla miru, kousek od mista nestesti byly vojenska kasarna s radarovou sluzbou. U zriceneho letadla jsem byl jako skolak, fotil jsem trosky letadla fotoaparatem Pionyr, ale prislusnik straze mi vytahnul film. Dodnes nikde nemohu najit o teto letecke katastrove zadne udaje, mozna se zde nekdo najde kdo o tom muze podat vice informaci. Predem dekuji. Milan

Re: Hledam informace

(reeshac, 12. 3. 2013 14:56)

Dobrý den, doporučuji knihu "Nehody dopravních letadel v Československu-díl 3, str 37. autorů L.Kellera a V.Koloucha.Podrobně popsáno + foto

Re: Re: Hledam informace

(Milan, 13. 3. 2013 18:03)

Dekuji za informaci :-)

Re: Hledam informace

(Ondřej Knotek, 13. 3. 2013 18:58)

Knihu pana Kellera určitě doporučuji. Přesnější a detailnější informace asi jinde nenajdete. Ještě bych doporučil pořad České televize - Osudové okamžiky: Špidlák 1962 . Na stránkách televize se dá v archivu pustit. Odkaz :http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/1091682868-osudove-okamziky/401213100081024-spidlak-1962/

nadpis

(Sandra, 25. 2. 2013 17:20)

Ahoj, letos koluje po internetu a mezi lidma nová forma přivýdělku, ideální na zimu, když je večer hodinka dvě času :) Sama si takto vydělávám už od ledna a fakt mě to nadchlo! Miliony z toho sice nejsou, ale dokud to jde, tak se mi hodí každá snadno vydělaná kacka :) Kdyžtak mrkněte na www.Cervena-Cerna.cz

Informace

(Honza, 5. 2. 2013 14:50)

Dobrý den, Vaše stránky jsem objevil nedávno a Vaši práci považuji za mimořádně záslužnou. Rád bych Vás informoval o pomníku letce, který není doposud obsažen ve Vašem přehledu. Jedná se o pomník kpt. Návesníka, který zahynul dne 1.11.1996 na letounu Su-22M4 u osady Tasovice http://www.geocaching.com/seek/cache_details.aspx?guid=e2875d1f-3864-4c11-a038-9a17d82a616c
Jan Goláň

Re: Informace

(Ondřej Knotek, 9. 2. 2013 18:58)

Děkuji za upozornění. O pomníčku víme jen zatím ho nemáme nafocený. Jakmile se nám ho podaří nafotit určitě přibude i na těchto stránkách. pokud by měl někdo jeho fotografie k dispozici a byl by je poskytnout pro uvěřejnění na těchto stránkách budeme rádi.

dobrý den

(Dalibor, 28. 12. 2012 19:40)

zdravím,v roce tuším 1973 havaroval mjr Začal z letounem SU 7 u Bechyně ,v Sudoměřické oboře toto místo dobře znám a každý rok tam zajdu a zavzpomínám,mjr Začal tam zahynul a je škoda,že na něj nikdo nevzpomene,Znáte podrobnosti??Napište klidně na dalihruska@seznam.cz budu rád.Sloužil jsem od r 1975 v Bechyni a rád se podělím o zážitky.

Re: dobrý den

(Ondřej Knotek, 29. 12. 2012 22:19)

Major František Začal zahynul v letounu Su-7 BKL trupového čísla 6005 dne 9.června 1971. Přesnou příčinu se zcela objasnit nepodařilo. Mohlo jít buď o ztrátu prostorové orientace při změně kurzu nad otočným bodem a nebo o technickou závadu na řízení. Na osudném letounu byla totiž 18.5.1971 zaznamenaná závada na řízení. Při povolení řídící páky došlo k prudkému potlačení. Nelze tak vyloučit, že mjr. Začal se stal dalším v pořadí koho stála podobná závada na letounu Su-7 život. Pro závadu na řízení za podobných okolností totiž zahynuli na Su-7 i kpt.A.Rolák a pravděpodobně i pplk. Maxa.

Re: Re: dobrý den

(Ondřej Knotek, 29. 12. 2012 22:43)

OMLUVA!!! V předchozím komentáři jsem se pěkně uklepl. Kpt. Rolák samozřejmě v letounu Su-7 BM 5028 nezahynul. po závadě v řízení se na poslední chvilku zachránil katapultáží a při posledním letu majora Začala byl jeho vedoucím ve dvojici a téměř svědek jeho posledních chvil.



 

 




Facebook

Hodiny



Mail list