Jdi na obsah Jdi na menu
 

10.10.2000 - 2xMig-21MFN - Bílek

15. 1. 2012

Datum události:10.10.2000 v 9.45 hod

Poloha události:prostor 52.ústřední muniční základna Chotěboř - Bílek

Poloha pomníku: N 49°42´31,72´´ E 15°42´00,12´´

Útvar:4.základna taktického letectva Čáslav, 41.stíhací letka /Tygří letka/

Letouny:

Mig-21 MFN trupové číslo 4127   - výrobní číslo 96004127

mig-21-mf-4127.jpgletoun vyroben v závodě v Gorkém(SSSR) jako verze MF 1.8. 1975. Do Československa dodán v dodávce posledních 20 letounů Mig-21 MF  17.9. 1975 k 1.slp České Budějovice. Od června 1989 u 8.slp Brno Tuřany, v květnu 1991 82.sslt Mošnov. Od září 1993 generální oprava u LO Kbely. Zálet po GO 28.3. 1994. Od 29.4. 1994 u 4.sslt letiště Přerov. V roce 1995 u 42.slt Čáslav.V roce 1998 - 1999 jako první letoun přestavěn na verzi MFN. První zálet po dokončení přestavby na verzi MFN proveden 19.2. 1999 pilotem Františkem Hlavničkou. Od roku 1999 u 41.slt

 

Mig-21 MFN  trupové číslo 3008  - výrobní číslo 96003008

letoun vyroben v závodě v Gorkém(SSSR)jako verze MF 25.6. 1975. Dodán domig-21mf-3008.jpg Československa  v dodávce posledních 20 letounů Mig-21 MF.  Přelet do Československa 2.7.1975. Od 28.7. 1975 služba u 1.slp České Budějovice, od 4.12. 1975 u 9.slp Bechyně. V roce 1984 střední oprava v LO Kbely. Od 1.12. 1991 9.sbolp Bechyně, od dubna 1993 82.sslt Mošnov. V září 1993 uložen na letišti Plzeň - Líně. V roce 1995 provozován LZO Plzeň-Líně. V roce 1999 provedena modernizace na verzi MFN a předán k  41.slt Čáslav.

 

Pilot:

mjr.INDRÁK Ivan                       + 10.10. 2000

pilot 1.třídy

mjr.SVOBODA Zdeněk                    + 10.10. 2000

pilot.1.třídy, zástupce velitele letky

Popis události:

 

 pomnik-bilek.jpgK letecké katastrofě došlo dne 10.10. 2000 krátce po 9.45 hodin u 4. základny taktického letectva. Při návratu dvojice Mig-21 MFN 41.slt z cvičného letu narazily oba stroje klesající v sevřené skupině na ose VPD v Čáslavi za letu podle přístrojů v oblačnosti do země. Ke střetu se zemí došlo  v areálu 52.ústřední  muniční základny Chotěboř-Bílek. Prvotní příčinou bylo vypnutí varovné signalizace minimální výšky nad terénem, další pak svévolné snížení výšky letu pod 4 000 ft, kterou stanovil řídící létání. Snahou pilotů bylo pravděpodobně dostat se pod oblačnost, aby v přiblížení na přistání mohli pokračovat podle vizuálního přiblížení. Oba letci zahynuli v troskách letounů. Mjr. Ivan Indrák (pilotující  MiG-21MFN 4127 a letící jako číslo 2) se v poslední chvíli  pokusil o katapultáž,  ta však byla zastavena destrukcí přídě o stromy. Mjr.Zdeněk Svoboda (letící jako vedoucí dvojice v MiGu-21MFN 3008) si zachránil život katapultáží při srážce dvou Migů-21 17.6.1999 u nedalekého Macourova. O rok později již tolik štěstí neměl a v troskách svého letounu zahynul. O katapultáž se zřejmě nepokusil.

Oba letci, příslušníci tygří letky, mají na místě katastrofy v areálu muniční základny pomníček připomínající jejich oběť. Jejich jména jsou rovněž uvedena na pomníku obětí leteckého výcviku na letecké základně Čáslav. 

Zdroj:www.valka.cz, www.lietadla.com, vlastní archiv, archiv ČTK, foto pomníku z www.vets.cz /Ivo Šťastný/.



 

 

Náhledy fotografií ze složky 10.10.2000 - 2xMig-21MFN - Bílek

 

 




Facebook

Hodiny



Mail list