Jdi na obsah Jdi na menu
 

10.11.1998 - Mi-24V Slatinice

15. 1. 2012

Datum události:10.11.1998 v 15.45 hod.

Poloha události: 1km západně obce Slatinice na svahu kopce velký kosíř

Poloha pomníku:49°33'40.749"N, 17°4'52.616"E

Geocaching:GC1X1B6

Útvar:331. letka bitevních vrtulníků Přerov

Letoun:Mi-24 V trupové číslo 0928

mi-24-0928.jpg

Posádka:

MJR. ING. VLADIMÍR CHROMÝ  - pilot
MJR. ING. PAVEL HURČÍK     - pilot
NPOR. ING. MAREK JÓZSA     - pilot
NRTM. PETR CIHLÁŘ          - palubní technik

 Popis události:

slatinice-2.jpgV úterý 10. listopadu 1998 přecházela nad územím ČR studená fronta, většina oblohy byla pokryta souvislou vrstvou mraků. Klasický let vrtulníku, tedy přibližně sto metrů vysoko za viditelnosti země, je v takovém počasí velmi obtížný. Posádka Mi-24V, která se vracela z leteckého dne v severoirském Belfastu, si to velmi dobře uvědomovala. V poslední etapě letu z Prahy-Kbel do Přerova volila let podle přístrojů, přibližně ve dvoutisícové výšce, za spolehlivého dozoru pozemní kontroly. Pilot tak letí v mracích či nad nimi, podle přístroje zvaného umělý horizont, který ukazuje polohu letadla vůči zemi. Na Mi-24 jsou tyto přístroje dva, hlavní a záložní.

V 17:15  ohlásil pilot problémy s gyrovertikálami, které ovládají umělé horizonty. Okamžikem selhání horizontu ztratili piloti prostorovou orientaci a ocitli se v těžko řešitelné situaci. Krátce poté narazil stroj do země u obce Slatinice téměř na dohled od domovského Přerova. Pokud jsou naše informace správné nedala se pro vyšetřování použít data ze zapisovače dat tzv.černá skříňka a ani magnetofonový záznam. Tajemství posledních okamžiků letu nebude možné nikdy spolehlivě rozluštit. Podle záznamů z radarové kontroly vrtulník klesal mírnou zatáčkou, do země narazil v ostré spirále a i na Mi-24 vysoké rychlosti kolem 400 km/h.

 Čtyři  mladí letci, vzorně reprezentující naši republiku, přelétli půlku Evropy aby našli svou smrt na dohled od domova.slatinice.jpg

Přesnou příčinu letecké katastrofy se nepodařilo zcela objasnit. Pravděpodobně však došlo k závadě gyrovertikály. Zajímavé je, že za podobných okolností byly zničeny vrtulníky Mi-24 V ze stejné výrobní série. Nejprve letecká katastrofa 0929 dne 18.11. 1992 ve vojenském prostoru Brdy. V roce 1993 u stroje 0927 slovenské armády došlo k podobné události. Letci však včas vylétli z mraku a podařilo se jim celou událost zvládnout. Poněkud zvláštní náhoda. Všechny tři stroje deváté série sloužící u československého letectva měli za letu obdobné potíže.

Smutnou událost tak dnes na svahu kopce Velký Kosíř připomíná pomíček. Je snadno dostupný po žluté turistické značce vedoucí s asi 1km vzdálených Slatinic.

Zdroj:vrtulnik.cz, L+K, archiv, sdělení pamětníků

 

 

 

Náhledy fotografií ze složky 10.11.1998 - Mi-24V Slatinice

 

 




Facebook

Hodiny



Mail list