Jdi na obsah Jdi na menu
 

24.2.2003 - kpt.Petr Vašíček

15. 1. 2012

Datum události:24.2.2003 v 11.02 hod

Místo události: vojenský výcvikový prostor Jince, u dopadové plochy Jordán

Poloha pomníku:dopadová plocha Jordán

Útvar:42.slt Čáslav

Letoun:L-159 A trupové číslo 6056 - v době havárie se jednalo o nový letoun s náletem pouhých 20hodin8minut.

Pilot:kpt.Petr Vašíček - pilot  1.třídy /31let/ celkem nalétáno  1019 hodin, na typu L-159 270hodin.

 

vasicek2.jpgK letecké katastrofě letounu L-159 A trupové číslo 6056 došlo dne 24.2.2003 v 11.02 hod ve vojenském výcvikovém prostoru Jince. Došlo k ní během podnikových zkoušek kanónového kompletu Plamen. V rámci zkoušek prováděných letectvem Armády České republiky byl na programu nácvik zteče na pozemní cíl bez střelby. Letoun L-159 A t.č.6056 patřící 42.slt odstartoval z domovské letecké základny Čáslav. Pilotován byl vojenským zkušebním pilotem 1.třídy kpt.Ing.Petrem Vašíčkem. Letoun byl pro tento let navěšen třemi podvěsnými kontejnery KPL-20 s kanony ZPL-20, každý s 220 náboji. Jeden kontejner na trupovém závěsníku, zbylé dva pak na vnitřních křídelních závěsnících. Na zbylých dvou vnějších křídelních závěsnících pak by navěšeny dva  kontejnery s kontrolně měřící technikou. Cílová plocha na kterou měl pilot nacvičovat zteč se nacházela ve vojenském výcvikovém prostoru Jince. Povětrnostní podmínky pro let byly příznivé. Panoval slunečný den, krajina v prostoru cílové plochy zasněžená, viditelnost dobrá. Během manévrování při cvičné zteči v blízkosti cílové plochy se letoun  dostal do příliš nízské letové hladiny, kterou letoun L-159 v dané konfiguraci a podmínkách nemohl vybrat. Přesto se pilot pokoušel do poslední chvíle letoun zachránit a vybrat letoun před blížícím se lesem. O katapultáž se sice v poslední chvíli pokusil, zachranný systém s vystřelovacím sedadlem VS-2 sice aktivoval, bylo však již příliš pozdě a jeho funkci zastavila destrukce letounu. Letoun narazil do země na úrovni vrstevnice 780m v oblasti prameniště Obecnického potoka mezi dopadovými plochami Jordán a Tok. Kpt.Ing.Petr Vašíček zahynul ve věku pouhých 31let.  Hned po havárii se objevila celá řada dohadů a fám o tom, že za  příčinou havárie byla střelba z kompletu Plamen. K té však vůbec nedošlo a nebyla ani v programu letu. To ostatně potvrdilo i vyšetřování havárie. Vyšetřovací spisy sice  nejsou veřejnosti k dispozici, ale příčinou byla vyšetřovací komisí stanoven nevhodně zvolený profil letu cvičné zteče na pozemní cíl nad cílovou plochou  při  této konfiguraci navěšení letounu L-159. Na některé nedostatky v zadání letových zkoušek  poukazoval ještě před osudnou havárií i  výrobce letounu L-159 Aero Vodochody. Kpt.Ing.Petr Vašíček byl in memoriam povýšen do hodnosti major. Na okraji dopadové plochy Jordán byl na jeho památku zbudován  pomníček. Jeho jméno je uvedeno i na pomníku zahynulých letců na letecké základně Čáslav.

Celé vyšetřování provázela mediální kampaň nejen proti kompletu Plamen, ale i samotnému letounu L-159.  Jejich náročný a složitý vývoj a zavádění do výzbroje bylo často provázeno nepříznivou atmosférou.  Díky  stovkám lidí u výrobců, výzkumných ústavů, armády, kteří měli zájem dovést, tyto technicky a vývojově náročné projekty do zdárného konce dnes můžeme konstatovat, že jak L-159 tak i kanónový komplet Plamen jsou zařazeny ve výzbroji českého vojenského letectva a spolehlivě mu slouží. Přeci jen stále není mnoho zemí, které by tak složité systémy dokázaly vyvinout a vyrobit. Všem jim patří uznání, obdiv a poděkování. Na této stránce bych však chtěl jmenovat jediného...

         Mjr.Ing.Petře  Vašíčku

                         Nezapomeneme!!!

 

Zdroj:www.valka.cz, časopisy Letctví+kosmonautika, ATM, A-Report, lubomír Popelínský-Plamen, osobní sdělení pamětníků, fotografie z místa katastrofy zvěřejněny se svolením autora www.turboduckovo-modely.wbs.cz

 

 

Náhledy fotografií ze složky 24.2.2003 - kpt.Petr Vašíček