Jdi na obsah Jdi na menu
 

28.9.1929 : des. František Červený

14. 6. 2010

Datum události:28.9.1929 v 15.25 hod.

Místo události: 2km jižně obce Roztoky u Jilemnice

Poloha pomníku:50°33'00.78"N, 15°29'45.69"E

Jednotka:41.letka letecký pluk č.4

Letoun:Avia B-21.105 /105 značí výrobní číslo letounu/ - nalétáno celkově 116.31hodin z toho po poslední revizi 37.20hod. Motor Škoda Hispano-Suiza HS8Fb o výkonu 220kW výrobní číslo 5152 celkově v provozu 121.22 hod z toho po poslední revizi 42.10hod.avia-bh-21.jpg

 

 

 

 

 

Pilot:polní pilot desátník ČERVENÝ František

k800_p1090013.jpgPříslušník 41.letky leteckého pluku 4. Desátník Červený nalétal celkem 215 hodin, z nichž více jak 100 hodin  na stíhacím letounu. Velitelem letky, byl jím vynikající letecký akrobat škpt.Kňažikovskij, ve vyšetřovacím spisu hodnocen jako ukázněný, zkušený letec, nerad pil alkoholické nápoje, nekouřil a byl řádným a ukázněným poddůstojníkem. Na základě účasti na leteckém cvičení na Moravě, ostrých vzdušných střeleb v Malackách a přeletů Praha-Malacky, Malacky-Brno a zpět do Prahy, byl jmenován polním pilotem - letcem stíhacím. Trestán pouze jednou za nepozornost při letu v roji. Měl i zkušenost s veřejným předváděním neboť již 8.9.1929 se zúčastnil leteckého dne MLL v Kadani.

Popis události:

pict0074.jpgLetec dostal od velitele 41.letky, škpt.Kňažikovského úkol, uskutečnit let , za účelem účasti na leteckém dnu pořádáném MLL v Kruhu u Jilemnice, kde měl provést ukázky akrobacie v délce 10-12 minut a následně se bez přistání vrátit zpět. Cestu měl zvolit co nejkratší podle dobrých orientačních bodů a ve vhodné výšce pro letce. Let měl provést pouze za příznivého počasí. V případě nepříznivého počasí po cestě pak měl se vrátit zpět nebo zamířit na nejbližší letiště.

Pilot uskutečnil let z letiště Praha-Kbely nad nouzové letiště Roztoky kde se konal letecký den, provedl akrobacii a přestože měl se bez přistání vrátit zpět do Prahy, přistál na této ploše a hlásil zde přítomnému npor.Churému, leteckému pozorovateli leteckého pluku 1, že mu stříká do pilotního sedadla olej. Po prohlídce letounu a olejové instalace nebylo zjištěno závad a pilot tak dostal od npor.Churého rozkaz k odletu s tím, že tak má učinit po té co provede jeden okruh nad letištěm  a závada se opětovně neprojeví. Olej na sedadle vytřel letec před vzletem sám a odstartoval. Během zatáčky ve výšce 150 metrů nad terénem se dle svědků pravděpodobně rozhodl pro opětovné přistání na plochu ze které před malou chvílí odstartoval. Pravděpodobně došlo opět k závadě na olejové soustavě a pilot z opatrnosti rozhodl se raději znovu přistát než riskovat přelet do Prahy s motorem, ke kterému neměl důvěru.pict0078.jpg Během tohoto manévru však vlivem ztráty rychlosti při letu v zatáčce letoun havaroval. Pilot měl přistávací plochu značně omezenou, přistával pravděpodobně s minimální rychlostí /glizádou/ v zatáčce, bál se býti dlouhým, při čemž sklouzl po křídle, klesl letounem dolů a narazil do země. Letoun při nárazu se úplně rozbil a pilot zůstal viset v upínacích pásech v troskách letounu. Při dopadu na zem se pilot smrtelně zranil a po 15-20 minutách zemřel. Smrt konstatoval obvodní lékař v Roztokách. Pohřben byl 2.10.1929 v rodném Zbirohu v okrese Rokycany.  Na místě havárie mu byl postaven pomník.

 

Zdroj:VHA-Karlín Fond MNO-Presidium, vlastní archiv a pátrání

 

 

 

Náhledy fotografií ze složky 28.9.1929 - Roztoky u Jilemnice

 

 




Facebook

Hodiny



Mail list