Jdi na obsah Jdi na menu
 

10.11.1970 : Kpt.Jan Zikl

14. 6. 2010

Datum události: 10.11.1970 ve 14,26 hodin

Místo události: Martinice u Skutče/okres Chrudim/

Poloha pomníku: 49°46'06.85"N, 16°07'28.67"E

Geocaching:GC30163

Útvar:          2.letka 20.sbolp, 34.sbold, 10.LA

Letoun:         Su-7 BM evidenční číslo 5601

      - Vyroben 25.5.1965 /nálet 432.12hod/

 

Pilot:kpt.Zikl Jan /33let/

      mladší pilot 1.třídy na /Su-7 BM 2.třída/

Popis události:

 K letecké katastrofě došlo u 20.sbolp, 34.sbold během létání na taktický námět. Roj Su-7 BM, vedeného letovodem 2.letky majorem Jurajem KOPORCEM (vedoucí) a ve složení mjr.Josef NOVOTNÝ(č.2), kpt.Evžen VECL(č.3)  a kpt.Jan ZIKL(č.4) odstartoval ve 13.54hod z letiště Náměšť s úkolem provést průzkum zbraní hromadného ničení/dále jen ZHN/ v prostoru Uhlířské Janovice, ostré střelby raketami S-5K (cvičení číslo 29 podle Let-3-12/1) na pozemní cíl/dále jen PC/ na letecké střelnici Bělečko u Hradce Králové s přistáním na letišti Čáslav byl bezprostředně po vzletu roje velitelským stanovištěm 20.sbolp usměrňován vzhledem k možnému vývoji počasí v prostoru činnosti s tím, že velitel roje sám ve vzduchu rozhodne o plnění úkolů a přistání na letišti Čáslav nebo Náměšť. Protože v prostoru průzkumu ZHN byla zhoršená dohlednost a přeháňky, rozhodl velitel roje průzkum neprovádět a letět do prostoru  Bělečko. Střelba raketami S-5K na PC proběhla bez závažného narušení. Při druhé zteči však předlétl velitel roje na okruhu střeleb kpt.Zikla vedeného pilota 2.dvojice. Vzniklá situace byla vyřešena zásahem řídícího na střelnici. Po skončení střeleb se roj shromáždil a velitel roje nasadil nad výchozím  bodem zpáteční trati - Holice, zpáteční kurz na letiště Náměšť v sestavě roje stupňovitě vpravo 300-400 metrů nad terénem. Povětrností podmínky v prostoru Bělečko i před VBZT byly 8/8 spodní základna 1200metrů, dohlednost 10-15 km. Asi po 1,5 minutě zpozoroval velitel roje, že se zhoršuje dohlednost a při zachování průměrné výšky letu (okolo 300m ) se pod nimi po chvíli objevily 1-2/8 nízské oblačnosti. Za dalších cca 50 vteřin vydal v prostoru Luže povel ke zvětšení vzdálenosti mezi dvojicemi, manévrem rychlosti a zárověň zahájil výstup. V malé výšce nad terénem (podle výpovědi svědků do 200 metrů) vlétl roj do souvislé vrstvy mraků, rozdělil se na jednotlivé letouny a každý pilot řešil situaci podle vlastního uvážení. Velitel roje vystoupal do výšky 1500 metrů (QFE Náměšť) v níž letěl až k letišti Náměšť. Vedený pilot č.2 mjr.Novotný po ztrátě vedoucího přešel do horizontu, odbočil vpravo o 15º a s následujícím klesáním až na výšku 800(200 metrů nad terénem) prolétl přeháňku a dokončil let po náhodném setkání s vedoucím za normálních povětrnostních podmínek. Při řešení havarijní situace hlásil vedoucímu utržení ze skupiny, svůj kurz a výšku a dokončení průletu přeháňkou. Vedoucí druhé dvojice kpt.Vecl(č.3)po ztrátě první dvojice pokračoval  v původním kurzu ve stoupání se snižováním rychlosti na 600-650 km nad oblaky až do výšky 2200m (QFE Náměšť) a v této výšce letěl až do prostoru letiště Náměšť kde náhodně spatřil první dvojici a dokončil let za normálních povětrnostních podmínek. Při řešení havarijná situace se dvakrát dotazoval na výšku velitele roje a oznámil svoji výšku. Vedený pilot druhé dvojice  kpt.Zikl(č.4) odklonil letoun po ztrátě svého vedoucího v oblacích a v malé výšce nad terénem aniž přešel do stoupání v právé zatáčce s náklonem asi 30º zachytil o vrcholky stromů a v kopcovitém terénu v katastru obce Martinice (644-699 metrů nad mořem) havaroval. Při řešení havarijní situace rádiové korespondence vůbec nepoužil Při dopadu do lesa byl kpt.Jan Zikl vymrštěn se sedačkou a dopadl před trosky letounu mrtev.

Bezprostřední příčinou vzniku havarijní situace bylo vlétnutí nepřipraveného roje do nízské oblačnosti, následné roztržení na jednotlivé letouny a individuální nekoordinovaný postup jednotlivých pilotů při dalším průběhu letu.Za hlavní příčinu letecké nehody byla označena nesprávná organizace a příprava letu v rámci prověrky bojové pohotovosti 20.sbolp, v nedostatečném velení v průběhu letu a v podcenění povětrnostních podmínek během daného dne. Útvaru byla změněna varianta činnosti za ztížených povětrnostních podmínek na normální podmínky za relativně horšího počasí, piloti nehlásili za letu ihned nebezpečné povětrností jevy, jak bylo nařízeno a roj mjr.Koporce nebyl  na let v takových povětrnostních podmínkách důsledně připraven. Za viníky byli označeni  vedoucí roje, neboť nedostatečně připravil roj k plnění úkolů, dopustil vlétnutí skupiny do mraků a nevydal rozkaz k řešení havarijní situace. Velitel druhé dvojice, který po ztrátě první dvojice nevydal žádné rozkazy vedenému pilotovi k řešení havarijní situace. Rovněž velitel druhé letky 20.sbolp a i celé velitelství 20.sbolp a 34.letecké divize za nedostatečné řízení celé akce a podcenění složitých povětrnostních podmínek.

 

 

 

 

Obrazek

Zdroj:VÚA-MNO1970/SLaVPVOS

 

Náhledy fotografií ze složky Katastrofa 10.11.1970 kpt.Jan Zikl

 

 




Facebook

Hodiny



Mail list