Jdi na obsah Jdi na menu
 

16.4.1954 - CS -199 Kotvrdovice

26. 8. 2013

Datum události: 16.4.1954 v 16.10hodin

Místo události:1,5km jižně obce Kotvrdovice

Poloha pomníku:49°20'44.852"N, 16°47'10.409"E

Útvar:4.lšp/letecký školní pluk/ Prostějov

Letoun:Avia CS-199  výrobní číslo 541cs-199.546-3.jpg

Letoun byl vyroben národním podnikem Avía Čakovice počátkem roku 1949. Převzat vojenskou správou 7.3.1949. Během služby prošel revizí v Kunovicích. Celkem nalétal 129,25 hodin z toho 103,25 po poslední revizi. Motor M-211 výrobní číslo 987  celkově odpracoval 57,33 hodin. Celkově uskutečnil 882 přistání. V době katastrofy byl v evidenci 25.letištního praporu na letišti Prostějov a používán byl 4.leteckým školním plukem umístěným na stejném letišti.

Posádka:

por.Jaroslav SIGMUND           * 13.12.1932    + 16.4.1954

Příslušník 4.lšp Prostějov. Učitel létání. Celkový nálet 355.2 hodin. Na letounu CS-199 142.7 hodin

čet.Josef KRATOCHVÍL                           + 16.4.1954

Příslušník 4.lšp. Pilot ve výcviku. Celkem nalétal 87.24 hodin z toho na letounu CS-199 pouhé 2.41 hodiny

 

Popis události:

k800_dsc03673.jpgDuben 1954. Francouzská armáda svádí v Indočíně marný boj u Dien Bien Phu, Supermarine Spitfire uskutečnil nad Malajsií poslední operační let ve službách Royal air Force, v Evropě zuří studená válka a v Československu probíhá kolektivizace. Československé vojenské letectvo prochází bouřlivým rozvojem. Od 3. do 16. dubna probíhá u jeho útvarů tzv."jarní prohlídka" a ta nepřináší nic dobrého. Přísní komisaři prověřují politickou, letovou, bojovou ale i pozemní přípravu. Možná, že i to má vliv na smutnou bilanci měsíce dubna roku 1954. Vedle řady leteckých nehod či jejich předpokladů dochází 9.4.1954 k dvojnásobné letecké katastrofě. Nedaleko obce Domousnice u Mladé Boleslavi zahynuli po srážce  dvou letounů Mig-15 dva příslušníci 7.lsp Mladá por. Zbyněk LUKAVSKÝ a por.Jaroslav PLECITÝ. Příčinou bylo, jako již v několika předchozích i  následujících případech, vlétnutí ve skupině do mraků. Vyšetřovací komise se nenudila. Již 12.4. téhož roku řeší nouzové přistání letounu S-199.398 pilotovaného npor.Jiřím KODETEM, jenž však vysazení motoru po mistrném zvládnutí pilotáže, letoun posadil jen s minimálním poškozením do terénu. Takové štěstí však o čtyři dny později již neměla posádky dvojmístné varianty tohoto letounu.

Osudného dne, pátek 16.4. 1954 okolo 16 hodiny vzlétla z Prostějovskéhokotvrdovice-trosky.jpg letiště posádka ve složení pilot žák četař Josef KRATOCHVÍL a pilot instruktor poručík Jaroslav SIGMUND. Letěli na letounu Avia CS-199 vyrobeného v čakovické Avii v roce 1949 pod výrobním číslem 541. Letoun s náletem 129 hodin pracoval bez závad. Úkolem letu bylo provést 4-8 letů po okruhu a zároveň letem do  pracovního prostoru letiště seznámit žáka s pracovním prostorem společně s nácvikem zatáček, stoupání, klesání. Výška letu pro let do prostoru byla stanovena na 1500 metrů nad terénem. Bohužel došlo k zhoršení počasí v prostoru na což sice řídící létání posádky rádiem upozornil, letecké katastrofě však nezabránil . Letoun CS-199.541 vlétl náhle do sněhové přeháňky a instruktor letounu, který neprošel výcvikem létání podle přístrojů letoun pravděpodobně nezvládl a ten se zřítil pod ostrým úhlem do lesa 1,5km jižně obce Kotvrdovice. Letoun byl zcela zničen. Oba letci na místě zahynuli.

V místě katastrofy stojí do dnešních dnů pomníček. Ten údajně nechala postavit rodina poručíka Sigmunda. Snad proto je na něm uvedeno jen jeho jméno. Připomíná smutnou událost z bouřlivého a překotného poválečného rozvoje našeho letectva.

Pokud navštívíte toto místo věnujte tichou vzpomínku těmto dvěma letcům.

 

k800_dsc03672.jpg

 

Zdroj: VHU Praha Karlín, www.davar.cz,  Libor Režňák - Stříbrný tryskáč /Svět křídel - Cheb 2012 ISBN - 978-80-87567-14-2/, foto V.Bečvář

 

Náhledy fotografií ze složky 16.4.1954 - CS -199 Kotvrdovice

 

 




Facebook

Hodiny



Mail list