Jdi na obsah Jdi na menu
 

17.5.1983 - Mi-24D 0148 Potín

8. 2. 2015

Datum události:17.května 1983

Poloha události:údolí Úterského potoka nedaleko obce Potín - 49°53'37.029"N 13°0'59.914"E

Poloha pomníku: pomníček bohužel podlehl času - snad zde brzy najdete polohu nového

Útvar:51.vrtulníkový pluk( VÚ 9333) 4.letka - letiště Plzeň- Bory

Letoun:Mi-24D

výrobní číslo M340148       trupové číslo 0148

Posádka:

kpt.Bohuslav KARKUŠIAK  pilot                   

*18.1.1955      + 17.5.1983     

npor.Vladimír BABKA    pilot-letovod  2.třídy   

*18.9.1958      +  17.5.1983

npor.Zbyněk VOSTŘÁK    palubní technik 

* 19.1.1956     + 17.5.1983

rtm.Roman KMOCH       palubní technik ve výcviku 

*15.6.1961       + 17.5.1983

Popis události:

Dne 17.května 1983  došlo u 4.letky 51.vrp k tragické havárii bitevního vrtulníku Mi-24D trupové číslo 0148.

Celé této smutné události se dlouhodobě věnuje Ludvík Poláček,  badatel a patron leteckých pomníků v regionu (pomník mjr.Bečkovského a jiných). Výsledky svých zjištění publikoval v Tepelském zpravodaji (č.7-8/2010) a Úterských listech(č.4-5/2013). Díky jeho svolení publikovat jeho článek se tak s historií této tragické události můžete  seznámit i zde na stránkách. Přečtěte si tedy nyní o události v údolí Úterského potoka na řádcích z pera Ludvíka Poláčka: 

KATASTROFA VOJENSKÉHO VRTULNÍKU Mi-24D V ROCE 1983

Před téměř třiceti lety, dne 17. května 1983 došlo ke katastrofě vojenského vrtulníku Mi-24D,kdy při cvičném přízemním letu údolím Úterského potoka stroj narazil do elektrického vedení vysokého napětí 22 kV v blízkosti obce Potín na Bezdružicku. V troskách vrtulníku zahynula čtyřčlenná osádka ve složení: kapitán Bohuslav Karkošiak, (*18.1.1955), pilot I. třídy, nadporučík Vladimír Babka (*18.9.1958), pilot - operátor 2. třídy, nadporučík Zbyněk Vostřák, (*19.1.1956), palubní technik 2. třídy a rotmistr Roman Kmoch (*15.6.1961), palubní technik ve výcviku. Všichni členové osádky byli příslušníky vojenského útvaru č. 9333 Plzeň – Bory.

 

Stručná historie vrtulníku Mi-24D

Vrtulník verze Mi-24D vzešel z konstrukční kanceláře sovětského konstruktéra Michaila Mila a jeho prototyp poprvé vzlétl již v roce 1969. V tehdejší československé, dnes české armádě slouží od roku 1978, kdy 24. srpna přiletěly první čtyři stroje se sovětskými osádkami na letiště v Prostějově. Naše armáda byla první zemí bývalé Varšavské smlouvy, která tyto stroje z tehdejšího Sovětského svazu obdržela. Dvoumotorový bitevní vrtulník s jedním pětilistým nosným rotorem, v tehdejším kódovém označení NATO přezdívaný „Hind“ (laň), patřil a dodnes patří ve své kategorii k absolutní světové špičce. Přibližně 200 těchto vrtulníků se bojově osvědčilo v první polovině 80. let, kdy je sovětská armáda nasadila ve válce v Afghánistánu (1979-1988) a tyto stroje se také zúčastnily bojových operací ve válce Irák – Írán (1980-1988) i v řadě dalších válečných konfliktů po celém světě.

Tehdy zcela nový typ vojenského vrtulníku se poprvé objevil na nebi nad územím naší republiky 22. listopadu 1978 a ihned vzbudil všeobecnou pozornost. Dne 9. května 1980 se pak vrtulníky Mi-24D poprvé oficiálně představily československé veřejnosti při vojenské přehlídce na Letenské pláni v Praze a počty těchto strojů dodávané naší armádě se stále zvyšovaly. 15. září 1982 přeletělo 12 těchto vrtulníků z Prostějova na letiště Plzeň - Bory, kde z nich byla vytvořena odloučená 4. letka 51. vrtulníkového pluku, jíž velel podplukovník František Dvořák. Do této letky patřil i stroj s evidenčním číslem 340148, který havaroval 17. května 1983 na Bezdružicku. Celkem bylo československému vojenskému letectvu dodáno ze Sovětského svazu 28 ks vrtulníků Mi-24D, z nichž čtyři během služby havarovaly. Od roku 1985 pak byl tento typ nahrazován modernější verzí Mi-24V, která v České republice létá dosud. Tyto vrtulníky dodnes tvoří páteř českého vrtulníkového letectva a jejich hlavní úloha spočívá v ostraze státních hranic a důležitých objektů , např. továren ,elektráren ,vládních budov apod. O kvalitě těchto vrtulníků svědčí také fakt ,že v roce 2003 bylo dodáno armádě ČR 7 nových strojů Mi-24V (exportní označení Mi-35) a to v rámci vyrovnání dluhu Ruska vůči naší republice.

Tragická havárie Mi-24D v roce 1983

Po letech služby v československé armádě si již občané naší republiky zvykli na přelety vojenských vrtulníků. Proto ani obyvatelé obcí na Bezdružicku a Konstantinolázeňsku nebyli nijak zvlášť překvapeni, když v úterý 17. května 1983 zaslechli hukot motorů nízkoletícího vrtulníku. Osádka stroje číslo 340148 prováděla toho dne cvičný let v přízemní výšce 15-30 metrů, přičemž využívala údolního terénu k nácviku krytí před protivzdušnou obranou. V 18.52 hodin lidé v obci Potín a jejím blízkém okolí uslyšeli mohutnou ránu. Vrtulník pilotovaný kapitánem Bohuslavem Karkošiakem narazil k1024_p1070681.jpgpři letu údolím Úterského potoka do vodičů elektrického vedení 22 kV, které vedlo napříč trasou letu. Posádka vrtulníku dráty před sebou zaregistrovala v poslední chvíli na malou vzdálenost 60-100 metrů a toto neočekávané přiblížení způsobilo její úlek. Kapitán vrtulníku se v obrovské časové tísni, kdy měl na reakci jen zlomek vteřiny, rozhodl tuto překážku přeletět. Příliš energicky však přitáhl páku kolektivu a cykliky (ovládací prvky řízení). Vrtulník proto nezačal stoupat, prudce se snížila jeho rychlost, začal se otřásat a vzápětí narazil do drátů elektrického vedení. Listy hlavního rotoru vykmitly a nasekly ocasní nosník, který se poté odlomil. Po přetržení elektrických vodičů, jejichž delší část zůstala zaseknuta v trupu, byl již neovladatelný vrtulník stahován doprava a dopadl 350 metrů za místem střetu s dráty na strmé kamenité úbočí, odkud se převrátil do Úterského potoka. Při dopadu stroje na zem došlo k explozi pohonných hmot a munice, destrukci přední části trupu, usmrcení všech členů osádky a požáru trosek.

mi-24d-0148.jpgZhruba do hodiny byl celý prostor katastrofy v obtížně přístupném terénu neprodyšně uzavřen pro veřejnost a začalo vyšetřování příslušníky Vojenské policie a Vojenské obvodové prokuratury. V troskách havarovaného vrtulníku byli nalezeni členové osádky již bez známek života a jejich těla byla zčásti poškozena ohněm. Vyšetřovací komise nalezla nepoškozený zapisovač letových údajů SARPP-12 („černou skříňku“); palubní magnetofon, nahrávající hovory členů osádky byl však při požáru vrtulníku zničen a jeho záznamy byly proto nepoužitelné. Přibližně 70 metrů od místa dopadu trupu pak ležel v trávě ulomený ocasní nosník. Vrtulník byl při této katastrofě zcela zničen a celková škoda byla vyčíslena na 30 108 667 Kčs.

Z výsledků vyšetřování vyplynulo, že hlavní příčinou tragické havárie bylo nedostačující zpracováník1024_ulomek-trupu-vrtulniku-mi-24d-nalezeny-v-miste-havarie-v-roce-2010.jpg metodických zásad letovodské přípravy a zabezpečení letů vrtulníků v přízemních výškách. Bylo zjištěno, že elektrické vedení, procházející napříč údolím Úterského potoka, nebylo zakresleno v mapě, kterou osádky vrtulníků používaly a proto o této překážce nevěděly. Ukázalo se také, že osádka kapitána Karkošiaka nelétala vždy ve stejném složení, což zhoršovalo její vzájemnou součinnost zejména v krizových situacích a kapitán vrtulníku měl na tomto typu stroje nalétáno poměrně málo hodin.

V letošním roce uplyne od této události již třicet let, přesto je v místě katastrofy dodnes možno nalézt úlomky trupu vrtulníku. Nešťastná osádka Mi-24D č. 340148 má zde svůj pomníček a její tragický příběh dosud nevymizel z paměti místních obyvatel.

Závěrem bych rád poprosil případné pamětníky či svědky o poskytnutí doplňujících informací a poznatků k této tragické události v historii našeho letectví.

                                                                       Ludvík Poláček

 

Od celé události již uplynulo v Úterském potoce mnoho vody, pomníček v podobě dřevěného křížku podlehl povětrnostním podmínkám,  letiště na Borech padlo za oběť průmyslové zástavbě, na vyšetřovací spis padl prach a zdálo by se, že na celou událost se zapomene. Opak je pravdou. Kamarádi a kolegové letců, letečtí nadšenci vyvíjí v současné době úsilí o důstojnou připomínku této události a znovuobnovení pomníčku, který by v místě katastrofy připomínal památku zahynulých letců.

O průběhu jejich snažení vás budeme průběžně informovat. Rovněž touto cestou prosíme všechny pamětníky, kamarády, rodinné příslušníky těchto letců,  pokud mohou poskytnout doplňující informace, aby se nám ozvali.

 

Novinky v roce 2015

O snaze přesněji zaměřit místo dopadu vrtulníku, objevit alespoň pozůstatky či nějaký důkaz po údajném pomníčku, snaze postavit pomníček nový, o tom všem  jsme vás na těchto stránkách  již informovali. Letošního 23.května proběhla v údolí Úterského potoka akce, která jak všichni její účastníci věří, posunuje celé naše dosavadní snažení  zase o kousek dál. 

Více o celé akci se dozvíme z článku pana Ludvíka Poláčka, který vám zde se svolením autora zveřejňujeme.

PIETNÍ VZPOMÍNKA NA TRAGICKY ZEMŘELOU POSÁDKU VOJENSKÉHO VRTULNÍKU Z ROKU 1983

 V letošním roce uplynulo již 32 let od letecké katastrofy, která se stala v blízkosti obce Potín na Bezdružicku. Dne 17. května roku 1983 ve večerních hodinách se při cvičném letu zřítil po nárazu do elektrického vedení vysokého napětí vojenský bitevní vrtulník Mi-24D a v jeho troskách tragicky zemřeli čtyři vojenští letci z letecké základny Plzeň-Bory. Posádku vrtulníku tvořili: kapitán Bohuslav Karkošiak - pilot 1. třídy, nadporučík Vladimír Babka – pilot-operátor 2. třídy, nadporučík Zbyněk Vostřák – palubní technik 2. třídy a rotmistr Roman Kmoch – palubní technik ve výcviku.  

 047.jpgV sobotu 23. května 2015 se konala pietní vzpomínka na zemřelé členy osádky vrtulníku, které se zúčastnili kolegové a přátelé letců z bývalé, dnes již zrušené základny v Plzni-Borech. Na vzpomínkové setkání přijel tehdejší velitel 4. vrtulníkové  letky p. František Dvořák, dále palubní technici vrtulníků Mi-24  Slavomír Medzihradský, Zdeněk Lapák, Karel Sychra  a Jaroslav  Magoň. Ještě před jejich příjezdem jsme společně s amatérským leteckým badatelem  Ondřejem Knotkem navštívili další místa leteckých nehod, k nimž došlo v minulosti na Tepelsku a Bezdružicku. Jeden z pomníků se nachází pod obcí Vidžín a připomíná tragickou srážku dvou letounů Praga E-114, ke které zde došlo 23. srpna 1950. Další pomník v lesním porostu nedaleko obce Křepkovice je věnován majoru Václavu Bečkovskému, který zde zahynul ve stíhacím letounu Mig-19 PM dne 20. června roku 1970.    k800_p1240051.jpg

 Odpoledne jsme se za příjemného jarního počasí všichni sešli u Starého Mlýna pod obcí Potín a společně se vydali údolím Úterského potoka k místu, kam před 32 lety dopadly trosky zříceného vrtulníku. Cestou jsme probírali okolnosti této nehody a p. Medzihradský také přinesl na ukázku dobové fotografie a dokumenty. Po chvilce jsme minuli dráty elektrického vedení, do kterých tehdy vrtulník narazil, a došli na břeh Úterského potoka, kde jsme věnovali zemřelým letcům tichou vzpomínku. V chladných vodách potoka a na jeho březích se i po mnoha letech podařilo nalézt fragmenty součástek a trupu vrtulníku, které zkušení palubní technici na místě identifikovali. Na protějším břehu v zalesněné stráni pak na nás čekalo překvapení: mezi hromádkou úlomků jsme nalezli desku z původního k800_p1240063.jpgpomníčku, který zde postavili přátelé zemřelých letců krátce po katastrofě a o němž jsme si mysleli, že již neexistuje. Společně jsme se domluvili na vybudování nového pomníčku ve stráni nad korytem potoka.

 

Vzpomínkové setkání proběhlo v příjemné a přátelské atmosféře.

                                                                                                          Ludvík Poláček

 

Zdroj: vyšetřovací spis, příslušníci 51.vrp, vrtulnik.cz, archiv Ludvíka Poláčka

 

 

Náhledy fotografií ze složky 17.5.1983 - Mi-24D 0148 Potín

 

 



Poslední fotografie


Facebook

Hodiny



Mail list