Jdi na obsah Jdi na menu
 

19.11.1957 - Il-28 Dřevohostice

4. 1. 2012

Datum události:19.11.1957 13:53

Místo události:Dřevohostice

Poloha pomníku: 49°27'15.759"N, 17°35'50.625"E

Geocaching:GC1FZR6

Útvar:24.bolp Přerov

Letoun:Il-28 B     výrobní číslo 52218    trupové číslo 2218

il-28.jpgLetoun byl vyroben v Sovětském svazu závodem GAZ č.39 v Irkutsku pravděpodobně v roce 1956. Československé letectvo ho do své výzbroje převzalo jako nový 5.9.1956 kdy jej převzal 24.bolp v Přerově. U tohoto útvaru letoun létal až do svého zničení při letecké katastrofě. Nejprve nosil trupové označení AC-55, a po zavedení nového značení v roce 1957 byl letoun přeznačen a nosil až do havárie trupové číslo 2218.

Posádka:

pilot  -           † por. Miloslav Matějka     *1931 - †19.11.1957

letovod -          † npor. František Spurný    *1929 - †19.11.1957

radista-střelec -  † staršina Bohumil Utínek   *1931 - †19.11.1957

 

Popis události:

drevohostice3--2-.jpgK letecké katastrofě bombardovacího letounu Il-28 trupové číslo 2218, patřícího do stavu 24.bombardovacího leteckého pluku z letiště Přerov došlo dne 19.listopadu 1957 v 13:53hodin. 

Co se tehdy odehrálo a proč museli zbytečně zemřít tři lidé, o tom si musí udělat názor každý sám. Vyšetřovací spisy však hovoří jednoznačně.

Pilot poručík  Matějka přišel k výcviku na Il-28 stejně jako většina jeho kolegů z pístových a pomalých letounů C-3 známých díky svému německému originálu jako Síbl. Přechod z pomalého stroje na moderní proudový bombardér činil od počátku poručíku Matějkovi těžkosti a byl proto přeřazen zpět na letouny C-3. Na vlastní žádost, odhodlán proudový letoun zvládnout, byl do výcviku, po nátlaku svých instruktorů na velitele pluku, vrácen ale jeho praktické výsledky byly stále nepřesvědčivé. Jeho výcvik sledoval i velitel 46.bombardovací letecké divize. Letec vyslán i na psychofyziologické vyšetření do Ústavu Leteckého Zdravotnictví odkud se  vrátil s kladným posudkem. Ve výcviku tedy  pokračoval a však praktické létání se stále nedařilo. Instruktoři ani velitel pluku nedokázali rozhodnout a tak trpělivost nakonec došla až veliteli divize, který 13.listopadu 1957 nařídil pilota ke dni 14.listopadu téhož roku přeřadit na kurýrní letouny. Osud však již rozehrál svou hru. Dne 13.listopadu 1957 zemřel prezident republiky Antonín Zápotocký a do smutku zahalené  Československo se připravovalo  na velkolepý smuteční akt plánovaný na 18.listopadu. Toho se přeletem účastnilo i vojenské letectvo a tento nenadálý úkol naplno zaměstnal všechny odborné náčelníky pluku, přesunuté k nácviku na smuteční akt na letiště Mladá.

drevohostice2--2-.jpg

A tak se  schylovalo k tragédii. Personál 2.letky včetně jejího velitele por.Matějku hájil  a ten i nadále pokračoval v přípravě na létání. Dne 19.listopadu 1957, v den kdy se prezidentem Československa stal Antonín Novotný, byl poručík Matějka v Přerově po takřka dvouměsíční pauze  zkráceným letem přezkoušen a  vyslán k prvnímu samostatnému letu bez použití přistávacího systému. Těžko se asi vcítit do pozice mladého jistě ambiciózního pilota. Létání na Il-28 se mu nedařilo a o přeřazení na pomalé letouny již bylo rozhodnuto a jen shodou okolností a po nátlaku kolegů stále ve výcviku i přez rozhodnutí velitele divize zůstával. Velitel  divize proti rozhodnutí svých podřízených zakročit nestačil. Mladý poručík s posádkou zaujal místo v letounu.  Na pilotovi s náletem 304 hodin  bylo znát psychické rozrušení. Spuštění motorů musel provést technik letounu a pilot letounu před vzletem pokračoval i nadále v řadě chyb. Ve 13:50 letoun nakonec odstartoval a stoupal do výšky 2000 metrů. Ve výšce 400 metrů zažádal pilot povolení vstoupit do oblačnosti přičemž ve výšce 600 metrů ještě stále pod oblaky, zatáčel doprava. Proč letoun přešel do levé zatáčky a v neřízeném pádu vrazil do země se zjistit nepodařilo. Vyvzdorovaný let trval pouhé tři minuty a jeho konec byl tragický. Letoun dopadl do lesního porostu mezi obce Bezuchov a Dřevohostice a nárazem byl zcela zničen. Všichni tři letci zahynuli. Vyšetřování, probíhající za napjatých vnějších okolností však vyznělo jednoznačně. Viníci byly potrestáni podle zaběhnutých norem.

k640_drevohostice5.jpgDnes s odstupem času bychom tuto smutnou událost měli brát jako memento. Létání ikdyž se technika stále vyvíjí a zdokonaluje, neodpouští žádné chyby a přivření očí. Jakýkoli detail může skončit tragédií. Můžeme však soudit pilota za to, že chtěl uspět a zvládnout moderní proudový letoun, můžeme soudit jeho kolegy , že se snažili mladého letce podržet? My víme, že správné to nebylo! Nám však nepřísluší hodnotit a kritizovat ikdyž by to bylo snadné.

My a další generace po nás  bychom především neměli na tyto tři letce nikdy zapomenout stejně tak jako jejich kolegové ze Svazu letců - odbočky Přerov, kteří společně s pozůstalými zbudovali na místě tragédie pomníček a toto pietní místo v dřevohostickém lese udržují neustále ve vzorném a důstojném stavu.

Zdroj:VHA-Karlín, Válka.cz, Geocaching.com, Libor Režňák-Stříbrný tryskáč Mig-15/Svět křídel Cheb 2012/

 

Náhledy fotografií ze složky 19.11.1957 - Il-28 Dřevohostice

 

 




Facebook

Hodiny



Mail list