Jdi na obsah Jdi na menu
 

19.7.1957 - Lékařova Lhota

1. 9. 2012

Datum události:19.7.1957  ve 21,35 hodin

Místo události:u obce Lékařova Lhota

Poloha pomníku:49°4'23.080"N, 14°15'42.311"E

Letoun:Mig-15 UTI  - trupové číslo 2622 výrobní číslo 142622

Letoun vyroben v říjnu 1954 ve Strojírnách Vzlet/Aero Vodochody/ podt_2620_201.jpg výrobním číslem 14 2622

 

 

 

 

 

 

 

Útvar:1.stíhací letecký pluk, 1.letka

Posádka:

kpt.PÁCL Drahomír       * 1932    + 19.7. 1957

                        Pilot 1.třídy - velitel letky

kpt.TOMČÍK Vladimír     * 1932    + 19.7. 1957

                        Pilot 2.třídy

 pacl.jpg

tomcik.jpg

 

 

 

Popis události:

K letecké katastrofě  došlo 19.7. 1957 na letišti v Českých Budějovicích. Příslušníci první "přepadové" letky 1.stíhacího leteckého pluku, létajícího na strojích Mig-17 PF cvičili noční létání. Mig-15 UTI odstartoval  z letiště Planá ve 21.30 hodin . Kapitán TOMČÍK prováděl kontrolní let k procvičení prolétávání oblaků. Ze zadní kapiny mu dělal dohled velitel letky kpt. PÁCL . Ten startoval již na svůj druhý let, když po prvním přistání bez vypnutí motoru, uvolnil kpt.Vladimír VORÁČEK místo v přední kabině právě kpt.Tomčíkovi. Dohlednost byla dobrá a spodní základna mraků ležela ve výšce 600metrů. Pouze v prostoru nad Kletí zuřila bouřka. Krátce po vzletu mezi 21.35 až 21.40 hodin, kdy osádka neohlásila výstup nad mraky, a poté co tak učinil npor.Zdeněk Bombera na Mig-17 PF i kapitání Karel Hladký a Jan Taranza na další Mig-15 UTI počal je řídící létání intenzivně volat, nepomohlo ani kmitání kolmým světlometem do nebe a  nedařilo  se je nalézt ani na obrazovce radiolokátoru. Zlou předtuchu všech na letišti potvrdili příslušnící Veřejné Bezpečnosti z oddělení Vodňany, kteří ohlásili pád letounu mezi obcemi Hlavatce a Lékařova Lhota. Výbuch rozrazil dveře hned několika domů v blízských obcích.

k800_p1130338.jpgPříčinou letecké katastrofy letounu Mig-15 UTI trupové číslo 2622 byl z největší pravděpodobností pád do nezvyklé polohy v důsledku ztráty prostorové orientace. Letoun vrazil do země rychlostí 0.75M, v pravém náklonu pod úhlem 45° kurzem 230º a ihned expodoval. Nalezený variometr ukazoval maximální hodnotu vertikálního klesání. Komise, vyšetřující tuto katastrofu nalezla i řadu organizačních nedostatků, které měly na nehodu vliv. Oba letci měli delší přestávky v létání za nočních a navíc ztížených podmínek. Kapitán Drahomír Pácl dokonce tři měsíce a přesto prováděl let za stížených podmínek a to dokonce jako instruktor. Zhoršující podmínky si zřejmě neuvědomoval a neznal je ani  nikdo ze zodpvědných funkcionářů. Zástupce velitele pluku se opíral o informace o počasí z hotovostního letu, provedeného již v 17.45 hodin. Situaci jistě nepomohlo ani to, že pluk se vrátil z polního letiště a zhoršující se počasí piloty utvrzovalo v tom, že noční létání nebude. Zástupce velitele pluku  však rozhodl jinak.

 

V místě dopadu stroje, u silnice spojující obce Hlavatce a Lékařova Lhota se nachází pomníček udržovaný v bezvadném stavu.

55 let od katastrofy

Dne 19.7.2012, tedy 55 let od katastrofy proběhla u pomníčku vzpomínková akce jihočeských letců a přátel letectva. Kamarádi letci nezapomínají...

k800_pomnik-3.jpg

k800_pomnik-4.jpg

 

 

 

 

 

 

 

Zdroj: VHA - fond MNO, foto B.Klimeš, foto Mig-15 UTI 2620 Lietadla.com autor Radoga, informace z obecního úřadu Hlavatce, Válka.cz, foto a podrobnosti o nehodě ze sbírky Františka  Štěpky a Václava Havnera

 

 

Náhledy fotografií ze složky 19.7.1957 - Lékařova Lhota