Jdi na obsah Jdi na menu
 

20.5.1969 +mjr.Zdeněk Bouška +2

13. 12. 2011

Datum události:20.5.1969 v 05.45 hodin

Místo události:kóta 479,5 Hradiště /Libice nad Doubravou/

Poloha pomníku: 49°45'25.529"N, 15°41'30.697"E

Útvar:2.vrlt Západního vojenského okruhu - Klatovy

Letoun:Mi-1 M  -    v.č. W 04014    ev.č.4014

Vyroben 24.9.1962 u WSK Šwidnik - Polsko. Dne 23.3.1964 na něm bylak800_p1130425.jpg ukončena v Leteckých opravnách Trenčín střední oprava / při 291,31 nalétaných hodinách a 26.3.1969 pak v technickém oddělení při náletu 581,09 na něm byla provedena revize 2. Od počátku provozu nalétal 596,47 hodin. Od poslední velké opravy tedy nalétal 304,52 hodiny a z celkového resurzu, který výrobce stanovil na 1800 hodin nebo 15 roků zbývalo ještě 1202,13 hodin. Poslední let před osudnou katastrofou uskutečnil bez závad 19.5. 1969. Osazen byl motorem LIT-3(AI-26 V) výrobního čísla 632243 vyrobeného 26.5.1962 s povoleným resurzem 2200 hodin. Od počátku provozu motor naběhal 278,30 hodin a chybělo mu do konce životnosti ještě 1921,30 hodin. Vrtulník jako celek (včetně motoru i nosného rotoru byl při katastrofě zcela zničen. Škoda na vrtulníku a vybavení byla stanovena na 747 570 Kčs.

Pilot:mjr.Zdeněk Bouška  * 18.6.1926     + 20.5.1969

Zkušený pilot. Letecké učiliště ukončil v roce 1952. Letovod letky. Do 20.5.1969 uskutečnil 4572 letů při 2002,21 hodinách na strojích C-106, C-105, C-102, IL-10, Jak-11, Mi-4 a jemu osudový Mi-1 na kterém létal od 10.6.1964 a vykonal na něm 918 letů při náletu 305,17 hodin.

 

Cestující:kpt.Miloš Peřina                + 20.5. 1969

          kpt.František Šálek             + 20.5. 1969

Popis události:

 

pomník Libice nad DoubravouK letecké havárii došlo během velitelsko-štábního cvičení "Merkur". Hlavním významem tohoto cvičení byla především snaha o obnovu, srpnem 1968 poznamenaných vztahů mezi československými a sovětskými vojáky. Zúčastněné štáby na mapách řešily fiktivní vojenské operace a k vlastnímu spojení používaly i vrtulníky. Během jednoho z takových letů došlo dne 20.května 1969 k letecké katastrofě. Dvojice vrtulníků Mi-4 a dva  Mi-1 od 2.vrtulníkové letky Západního vojenského okruhu prováděla ranní přelet na trati Polná - Chlumec nad Cidlinou. Let dvojice Mi-1 však skončil předčasně nedaleko Libice nad Doubravou v prostoru kóty 479,5 - Hradiště. Nejprve startovala dvojice Mi-4 a následovala s odstupem 1000metrů  dvojice vrtulníků  Mi-1 trupové číslo 4014 pilotovaný majorem Zdeňkem BOUŠKOU  a jako vedený ve skupině Mi-1 trupového čísla 3005 pilotovaný kapitánem Bohuslavem PETRŽÍLOU. Vrtulníky startovali v 05.30 z polní plochy Újezd nedaleko Polné s cílem přeletu v proudu na plochu Chlumec nad Cidlinou. V 05.45 hodin v prostoru asi 5 km SSV Chotěboře neudržel vedoucí dvojice  nařízenou výšku 100 metrů nad terénem a při rychlosti 120 km/h  piloti proti tmavému kopci a vrcholkům Železných hor přehlédli nově vybudované vedení vysokého napětí(300.000V zatím bylo bez proudu) a téměř současně narazili ve výšce 25 metrů do něj.  Vedoucí stroj trupové číslo 4014 pilotovaný letovodem letky majorem Bouškou se zřítil asi 800 metrů jižně hospodářského objektu JZD Hranice do pole se vzrostlým obilím a pilot a oba cestující zahynuli.  Druhému těžce poškozenému vrtulníku se silně poškozenou kabinou, pilotovaného kpt.Bohuslavem Petržílou se podařilo přistát bez dalších následků 100 metrů jižně obce Hranice v okrese Havlíčkův Brod.

helo527.jpgKapitán Bohuslav PETRŽÍLA pilot  vrtulníku 3005 o letu vypověděl ve vyšetřovacím spisu: Startovali jsme v 05,30 hod. z prostoru POLNÁ do prostoru Chlumec nad Cidlinou. Letěli jsme ve skupině za 2 vrtulníky Mi-4. Vzdálenost mezi nimi a námi byla asi 1000 metrů dozadu i do strany. V prostoru obce Hranice u Chotěboře jsem uviděl jak vedoucí, který byl vlevo vepředu a o něco níž, natáhl letoun, vzápětí se převrhl na zády a uviděl jsem jak z něho létají kusy. Vzápětí se o něco rozbila naše kabina a letoun přešel do střemhlavého letu s pravým náklonem. Podařilo se mi nad zemí letoun vyrovnat a obloukemk800_p1130441.jpg doleva po odbrzdění přistát. Major Josef Peterka, cestující z vrtulníku 3005 vypověděl: V 05,30 před odletem z Újezda byl pilot v naprostém pořádku. Po nasednutí do kabiny se orosila okna a tak jsme je společně otírali. Během letu jsem sledoval krajinu i ostatní vrtulníky. Najednou jsem viděl létat kusy - začalo strašně foukat do kabiny a viděl jsem pilota skrčeného neb na něm ležela část kabiny. Tuto jsem nadzvedl a po celou dobu jsem ji držel. Po přistání jsem běžel k silnici, abych se dovolal pomoci a mjr. Souček( technik vrtulníku 3005) běžel ke druhému vrtulníku.

Za příčinu katastrofy označila komise především nepozornost vedoucí pilota dvojice Mi-1 a nedodržení minimální výšky letu 100 metrů. Bylo konstatováno, že tato těžká letecká nehoda je výsledkem nízké kázně létajícího personálu a slabé kontrolní činnosti orgánů leteckého oddělení okruhu při taktických zaměstnáních a cvičeních s vojsky. K odstranění těchto nedostatků přijal velite západního vojenského okruhu komplexní a účinná opatření. Pilot kpt. Bohuslav Petržíla  a major Josef Peterka byly odměněni za rozhodné a úspěšné vyřešení složité havarijní situace.

Nedaleko místa dopadu stroje 4014 stojí pomníček, připomínající tuto smutnou událost.

 

Zdroj:VHA Karlín - HSL a vPVOS 1969/15/25-5 , OÚ Libice nad Doubravou, vzpomínky pamětníků

 

Náhledy fotografií ze složky 20.5.1969 +mjr.Zdeněk Bouška +2

 

 




Facebook

Hodiny



Mail list