Jdi na obsah Jdi na menu
 

Pamětní deska plk.Václav Jícha

1. 2. 2014

 

Karta pietního místa
Osoba plk.Václav Jícha
Druh pamětní deska
Umístění Stará škola
Adresa Na Bendovce, Praha 8
GPS poloha 50°7'56.230"N, 14°24'53.116"E
Datum vzniku 24.5.1995 /Svazem letců ČR - odbočka č.26/

 

Plukovník in memoriam  Václav Jícha jicha-1.jpg

Narodil se 10. 2. 1914 ve Dnešicích u Přeštic a zahynul 1. 2. 1945 při leteckém neštěstí u Haddingtonu ve Skotsku. Je známý jako nadporučík letectva (povýšený in memoriam do hodnosti plukovníka), Flight Lieutenant RAF, jeden z nejúspěšnějších čs. stíhačů a zalétávacích pilotů.

Část dětství strávil ve Dnešicích, poté se rodina přestěhovala do Prahy-Bohnic, kde V. Jícha navštěvoval školu a kde se vyučil. Po vyučení získal pilotní diplom v Aeroklubu vysokoškolského sportu v Praze (1933) a dobrovolně se přihlásil k letectvu. Po absolvování ŠODL (Škola leteckého dorostu) u VLU v Prostějově (1935-1937), a výcviku pro stíhače a nastoupil službu jako délesloužící poddůstojník-pilot u 44. stíhací letky Leteckého pluku 4 v Praze-Kbelích. Zde na sebe poprvé upozornil jako člen proslulé akrobatické skupiny npor. Františka Nováka.

Po nacistické okupaci utekl 1.5.1939 do Polska a následně odplul lodí Batory do Francie. Dalších několik měsíců strávil v Cizinecké legii v Sidi bel Abbés. Po vypuknutí války byl spolu s ostatními letci přesunut na let. základnu Blida a dále základnu Oran-La Senia, kde se absolvoval stíhací kurs a odkud byl 13. 12. 1939 přidělen ke Groupe de Chasse I/6. Na francouzské frontě se ve všech směrech vyznamenal a na zastaralých strojích nalétal 70 oper. hodin a sestřelil své první 4 protivníky (z toho 2 ve spolupráci). Také se účastnil útoků na německé obrněné kolony.

jicha-u-spitfira.jpgPo kapitulaci Francie V. Jícha odplul přes sev. Afriku do Velké Británie, kde byl přijat do RAF v hodnosti Sergeant. Zde podstoupil výcvik u 6. OTU v Sutton Bridge a následně byl zařazen nejprve k britské 1. (10. 9. 1940) od 17. 11. 1940 k 17. stíhací peruti. Účastnil bitvy o Británii i ofenzívních operací nad okupovano Evropou. Podnikl 40 letů nad nepřátelské území. Od 27. 5. 1941 létal v řadách 313. peruti. Je zaznamenáno 7 sestřelů, z toho 4 ve spolupráci, za což získal m.j. Záslužný letecký kříž (DFC - Distinguished Flying Cross - britské vyznamenání): "Tento důstojník osvědčil velkou statečnost a sebeobětování a má skvělý záznam operačního létání počínaje prosincem 1939," pravilo se v citaci ke jeho udělení. "Nedávno se tento pilot osvědčil vynikajícím sebeobětováním při sweepu nad Belgií. Jeho roj prošel těžkým bojem a jeden letoun byl těžce poškozen palbou kanonu a jeho pilot byl zraněn. F/O Jícha s ním zůstal, zezadu a shora svého druha bránil proti dalším útokům nepřítele a ochraňoval jej až k anglickému pobřeží..."

17. 8. 1942 odešel na odpočinek, avšak s létaním nepřestal. Působil jako zalétávací pilot nejprve u 9. MU v Cosfordu, ale díky svým nevšedním pilotním schopnostem pak 3. 1. 1943 nastoupil jako zalétávací pilot přímo do firmy Vickers Armstrong (Supermarine) v Castle Bromwichi. Zde, kromě jiného, testoval prototypy Spitfirů. Jeho velký přínos k leteckému výzkumnictví byl oceněn křížem letectva (AFC): "Během zalétávání a přezkušování letounů v nové výrobě pro Ministerstvo letecké výroby tento důstojník nalétal 822 hodin v šestnácti měsících konče květnem 1944. Kromě Wellingtonů a Lancasterů buď sám nebo částečně otestoval celkem 1 267 Spitfirů verzí Mk.V a Mk.IX... Zdatnost F/Lt Jíchy byla mimoto podrobena těžké zkoušce tím, že byl z valné části zaměstnán zjišťováním příčin vysazování motorů. Z patnácti nouzových přistání, které v důsledku toho tento důstojník musel provést, přistál devětkrát s neporušeným letounem bez podvozku na letišti. Uváží-li se špatná viditelnost, která v Castle Bromwichi obyčejně převládá, a také to, že toto letiště je obklopeno balonovou baráží, znamená to skutečně prvotřídní výkon. Není zde pochyb o tom, že tento důstojník tímto prokázal vrcholné opovržení nebezpečím a velkou důvěru ve své schopnosti, přičemž pro zemi ušetřil tisíce liber a stovky pracovních hodin."

Otestoval 1287 nových letadel, ale pak bylo rozhodnuto, že zahraniční pracovníci nesmí pracovat na tajných projektech. V. Jícha byl proto vyřazen a v květnu 1944 odešel ke 45. MU do skotského Kinlossu.

800px-avro_anson_652a_mki_crop_img3.jpg

 Vynikající pilot jakým Václav Jícha nepochybně byl se konce války nedožil. Jen tři měsíce před jejím ukončením zahynul jako pasažér při nehodě dopravního letadla. Stalo se to nad Skotskem 01.02.1945, když spolu s F / Lt Fergussonom, který letoun  Avro Anson Mk.I NK945 pilotoval, narazili během sněhové bouře  do kopce Turf Law nedaleko Dremel v hrabství East Lothian. I když Jícha pád letadla přežil a dokázal se odplazit od vraku, bez včasné pomoci však umrzl. Trosky letounu zaváté sněhem se našly až týden po nehodě.

Václav Jícha byl vyznamenán čtyřmi československými válečnými kříži 1939, francouzským válečným křížem Croix de Guerre, britským Distinguished Flying Cross (DFC) a Air Force Cross (AFC). Nadporučík letectva Václav Jícha byl In memoriam povýšený na plukovníka.

jicha-na-bendovce.jpgPohřben byl na hřbitově St. Mary `s v  Haddingtone. Urna s prstí z jeho hrobu je uložena i v rodinném hrobě na hřbitově v pražských Bohnicích . Na nedaleké škole v ulici Na Bendovce, kam Jícha chodil do školy byla svazem letců v roce 1995 umístěna pamětní deska s jeho jménem. Dne 30.9.2007 byla díky skautům odhalena pamětní deska i v jeho rodných Dnešicích. Jedna z ulic na Praze 14 nese jeho jméno. V době smrti měl hodnost nadporučíka, po válce byl posmrtně povýšen na štábního kapitána a v roce 1991 na plukovníka in memoriam.

Dne 14.února ve 14:00 bude v Bohnicích, v ulici K pískovně 73/12 odhalena pamětní deska stíhači RAF Václavu Jíchovi. Tuto akci organizují fandové, kteří si říkají Tmavomodří.

 

Náhledy fotografií ze složky plk.Václav Jícha

 

 




Facebook

Hodiny



Mail list