Jdi na obsah Jdi na menu
 

13.7.1954 - B-33 Hrádok

17. 7. 2016

Datum události:13.července 1954 v 11.56 hodin

Poloha události:  Hrádok v okrese Nové Město nad Váhom

Poloha pomníku:48°41'49.623"N, 17°54'3.081"E

Útvar:30.lbip/1.letka  - letiště Piešťany

Letoun:  Avia B-33  

trupové označení LX-16   výrobní číslo 1425.

b-33-mw-39.jpg

Letoun byl vyroben jako licence sovětského Il-10 v čakovické Avii v roce 1952. Do osudové havárie nalétal pouhých 48 hodin. Patřil do výzbroje 30.leteckého bitevního pluku dislokovaného v době havárie na letišti Piešťany.

Posádka:

por.Vladimír Moudrý   + 13.7.1954

čet.Otakar Hrabálek   + 13.7.1954

 

Popis události:

Posádka letounu pilot poručík Vladimír Moudrý a střelec četař Otakar Hrabálek, prováděla nad pohořím Povážský Inovec střelbu na vlečený rukáv, který táhla jiná B-33. Pilot Vladimír Moudrý  stejný úkol, s hodnocením výtečně, plnil již 6.7. na cvičné verzi letounu označované CB-33.

Dne 13.7. se však dopustil osudné chyby v pilotáži. K cíliavia_zamer_20150902_113712905.jpg se přiblížil z přenížení na výšce 1000metrů. Zamíření na terč mu však dle výpovědi střelce vlečného letounu nesedělo, střelbu ani nezahájil a prudkou pravou zatáčkou vyváděl letoun ze zteče. Tento manévr však byl příliš razantní. Dle výpovědi střelce vlečného letounu Miroslava Masného bylo vidět husté, bílé sledy za křídlem letounu, který se přetočil na záda a v ostrém klesání mířil do země. Pilot se ještě pokusil půlvýkrutem vrátit do normální polohy , ale vybrání již nedokončil. Letoun vrazil v klesavém letu pod úhlem 30stupňu do země. O příčině díky svědkům dlouho nikdo nespekuloval. Pilot letoun jednoznačně přivedl  do tzv. druhého režimu letu. Na obranu pilota nutno uvést, že mu rozhodně nepomohla výška letu ve které byly střelby na vlečný rukáv prováděny, navíc nad pohořím jehož vrcholky dosahují  výšky až 1042metrů. Pro příště byla letová hladina pro tento úkol zvýšena na 1500metrů. Mladým chlapcům však již život vrátit nemohl.

Podobná letecká katastrofa nebyla nijak výjimečná. Překotné budování vojenského letectva přinášelo ty největší oběti. Jen v roce 1954 došlo u čs.letectva k 12 leteckým katastrofám při kterých zahynulo 17 letců. Typ B-33 se podílel 3 katastrofami s 5 mrtvými letci.

 

V místě dopadu stroje vysadily obyvatelé Hrádku dvě Lípy.img_0038.jpg  

Ty na místě rostou do dnešních dnů a připomínají památku dvou mladých letců, kteří obětovali svůj život pro svou vlast. Jsou jedním z nejhezčích pomníků na místě letecké katastrofy.

 

 

 

Zdroj a poděkování za pomoc těmto lidem: pan Ota Hrabálek, Libor Režňák, Ing.Rastislav Beňo, VHA Praha

 

 

Náhledy fotografií ze složky 13.7.1954 - B-33 Hrádok

 

 




Facebook

Hodiny



Mail list