Jdi na obsah Jdi na menu
 

ŽIDLICKÝ Stanislav škpt.

25. 2. 2018
Příjmení Židlický
Jméno Stanislav
  stkp_zidlicky.jpg
Hodnost P/O    -  štábní kapitán      podplukovník
funkce navigátor
Letoun De Havilland Mosquito FB Mk.VI  Sériové číslo RAF - RF 913
Příčina úmrtí letecká katastrofa
Jednotka Letecký pluk 25 (LP 25) "Atlantický" - VÚ 5224 - 2.letka
Datum narození 2.května 1916
Místo narození Domažlice
Datum úmrtí 4.března 1949
Místo úmrtí Kvaštov
Příčina úmrtí  Přesnou příčinu letecké katastrofy, která se odehrála dne 4.3.1949 u Kvašťova se mi zatím zjistit nepodařilo, neboť spisy z tohoto období byly až donedávna zamraženy a vážně poškozeny po povodních, které postihly v roce 2002 naší republiku a značně se podepsaly i na archivu české armády v Praze-Karlíně. Pravděpodobně však šlo o nezvládnutí pilotáže mladým méně zkušeným pilotem kdy hlavní roli měla  letecká nekázeň, když při nízském průletu zachytil letoun o stromy a havaroval. To potvrzuje i vyprávění mistních obyvatel, podle kterých byl totiž navigátor letounu škpt.Židlický synovcem paní Janotové bydlící v Kvašťově č.p.11 a při cvičných letech čas od času nad osadou zakroužil aby tetu pozdravil. Pravděpodobně se tak stalo i osudného 4.3 1949.
Pohřben místo  
Životopis Narodil se v Domažlicích, dětství a mládí prožil v Táboře kde bydlel v Havlíčkově ulici číslo 654. Studoval na táborském reálném gymnáziu kde i maturoval. Mluvil a psal velmi dobře německy a francouzsky. Ve volném čase se věnoval cyklistice, plachtění ale v zimě i lyžování. Po absolvování reálného gymnázia nastoupil do školy pro důstojníky letectva v Prostějově, kterou absolvoval ve školním roce 1936 - 1937. Ve školním roce 1937-1938 pak absolvoval Vojenskou akademii v Hranicích na Moravě. Dne 14.srpna 1938 mu byla udělena hodnost poručík letectva. V březnu 1939 je  propuštěn z armády a pokouší se uniknout z republiky s cílem přihlásit se do nově budované čs. armády na západě. Únik se mu však nepodařil a tak alespoň po celou válku ukrývá zbraně, které  po vypuknutí pražského povstání v květnu 1945 předává velitelství revoluční skupiny "Bartoš" v Praze, v jejíchž řadách od prvního dne povstání bojoval. Po revoluci dostal "Pochvalné uznání vojenského velitelství Prahy". Dne 1.května 1945 byl se zpětnou platností, vlastní jmenování převzal až 31.8.1945, povýšen do hodnosti kapitána . V roce 1946 nastupuje  k 1.letce Leteckého Pluku 24 budované na bázi personálu 311.čs.perutě RAF. Od poloviny února 1946 je určený personál  soustřeďován v Plzni, od 4.3.1946 se celá letka pod velením kpt M. Mansfelda připravuje k odjezdu do Velké Británie za účelem přeškolení na letouny De Havilland Mosquito. Je mezi nimi i kpt.Židlický a ke 14.5 1946 je s veškerým létajícím personálem v Anglii u No.13 OTU v Middletonu, kde je 15.5.1946 zahájen výcvik letového personálu. Výcvik je ukončen 6.7.1946. Prvních pět ze 26 do Československa dodaných Mosquit se v Plzni objevuje až 19.12.1946. Je zahájen výcvik v Plzni a 20.5.1947 dosahuje 1.letka na Mosquitech bojovou pohotovost. Mosquita LP 24 se ihned stávají diváckým magnetem leteckých dnů, kterých se z velkou pravděpodobností  účastní jako navigátor i kpt.Židlický. Přestože je pluku ještě 3.3.1948, tedy ještě po Vítězném únoru,  udělen čestný název "Biskajský" (od léta 1948 je zakázáno tento čestný název používat), osud celé řady jeho příslušníků, bývalých letců RAF je zpečetěn již na jaře což se samozřejmě netýká kpt.Židlického a 17.4.1948 je pak s celým plukem 24 přeřazen do podřízenosti LP 25. Mezitím je mu 1.4.1948 udělena hodnost štábní kapitán. Nadřízenými důstojníky je hodnocen  jako veselý, kamarádský, méně rázný, méně snaživý, méně vytrvalý, sebevědomý, společenský, inteligentní a pohotový
Poznámka  
Pomník

Kvaštov

b-36.jpgk800_p1100943.jpg 

 

Náhledy fotografií ze složky 4.3.1949 - Kvašťov

 

 



Poslední fotografie


Facebook

Hodiny



Mail list