Jdi na obsah Jdi na menu
 

4.3.1949 - Kvašťov

6. 7. 2012

Datum události:4.3.1949

Místo události:u osady Kvašťov

Poloha pomníku:49°34'45.287"N, 14°34'11.049"E

Útvar:Letecký pluk 25 (LP 25) "Atlantický" - VÚ 5224 - 2.letka

Letecký pluk 25 byl ustaven 1.5.1946 v Havlíčkově Brodě, vyzbrojován byl od května 1946 dvaceti kusy sovětských letounů Petljakov Pe-2/B-32/ a cvičné UPe-2/CB-32/(celkem bylo v květnu 1946 dodáno 30ks Pe-2FT a 2ks cvičné UPe-2. Protože mateřské letiště pro provoz letounů nevyhovovaloPe-2FT byly letouny přejímány v Praze -Kbelích, kde na nich byl i prováděn výcvik a to až do konce září 1946, kdy byl pluk přesunut na letiště v Českých Budějovicích. Část letounů však byla hangárována stále v Havlíčkově Brodě. S plánovaným zřízením Stíhacího výcvikového střediska v Českých Budějovicích byl však k 20.11.1946 celý pluk přesunut na letiště do Plzně, kde pokračoval ve výcviku. Dne 3.3.1948 obdržel pluk čestný název "Atlantický. Dne 17.4.1948 pak přibyly do sestavy pluku i obě letky Leteckého pluku 24 rovněž dislokovaného na letišti Plzeň-Bory. Obě letky převzatého LP24 byly vyzbrojeny  26 letouny De Havilland Mosquito FB Mk.VI/B-36/ a dvou kusů cvičných T.Mk.III/CB-36/, které byly dodávány z Británie do Plzně od 8.2.1946 do 7.6.1947 s vyjimkou dvou kusů verze T.Mk.III, které byly dodány až v roce 1948. Následně v červenci 1948 je pluk přesunut do Trenčína, část pluku však stále působí na letištích Plzeň a Havlíčkův Brod. Od 15.9.1948 však pluk působí i s oběma letkami b-36-3.jpgpůvodně LP24 z letiště Praha - Kbely a to zřejmě až do 31.3.1950, ke kterému bylo nařízeno zrušení pluku a rozkaz zřídit čtvrtou letku LP41 umístěného posádkou v Havlíčkově Brodě. Tato 4.letka však stále působila ve Kbelích. Pro nás je důležité, že v době námi sledované letecké katastrofy u Kvašťova již pluk působil ve Kbelích a pravděpodobně letoun ke svému poslednímu letu startoval odsud. Pro zajímavost uvádím, že měsíc před katastrofou, 1.2.1949 disponoval LP25 26kusy letounů B-32, 22ks B-36, 5ks C-3, 4ks C-4/104.

Letoun:De Havilland Mosquito FB Mk.VI /československé označení pro tento typ B-36/.

Sériové číslo RAF - RF 913

 

 

Osádka:

pilot - rotný ENGLMAN Michal               * 26.4.1926   + 4.3.1949

Na pomníku uvedena hodnost rotník/rtk./ což je vojenská hodnost Slovenského štátu zavedená v letech 1939-1945. Jí odpovídající československá hodnost je rotmistr. Podle čj.253 let.1949 LP 25 z ledna 1949 je veden jako rotný délesloužící a z touto hodností i dne 4.3.1949 u Kvašťova zahynul. Zda rotný Englman pocházel ze Slovenska a prošel výcvikem u letectva slovenského štátu  nebo proč má na pomníku uvedeno rotník se mi zjistit nepodařilo.

navigátor - škpt.ŽIDLICKÝ Stanislav        * 2.5.1916    + 4.3.1949

stkap.zidlicky.jpgNarodil se v Domažlicích, dětství a mládí prožil v Táboře kde bydlel v Havlíčkově ulici číslo 654. Studoval na táborském reálném gymnáziu kde i maturoval. Mluvil a psal velmi dobře německy a francouzsky. Ve volném čase se věnoval cyklistice, plachtění ale v zimě i lyžování. Po absolvování reálného gymnázia nastoupil do školy pro důstojníky letectva v Prostějově, kterou absolvoval ve školním roce 1936 - 1937. Ve školním roce 1937-1938 pak absolvoval Vojenskou akademii v Hranicích na Moravě. Dne 14.srpna 1938 mu byla udělena hodnost poručík letectva. V březnu 1939 je  propuštěn z armády a pokouší se uniknout z republiky s cílem přihlásit se do nově budované čs. armády na západě. Únik se mu však nepodařil a tak alespoň po celou válku ukrývá zbraně, které  po vypuknutí pražského povstání v květnu 1945 předává velitelství revoluční skupiny "Bartoš" v Praze, v jejíchž řadách od prvního dne povstání bojoval. Po revoluci dostal "Pochvalné uznání vojenského velitelství Prahy". Dne 1.května 1945 byl se zpětnou platností, vlastní jmenování převzal až 31.8.1945, povýšen do hodnosti kapitána . V roce 1946 nastupuje  k 1.letce Leteckého Pluku 24 budované na bázi personálu 311.čs.perutě RAF. Od poloviny února 1946 je určený personál  soustřeďován v Plzni, od 4.3.1946 se celá letka pod velením kpt M. Mansfelda připravuje k odjezdu do Velké Británie za účelem přeškolení na letouny De Havilland Mosquito. Je mezi nimi i kpt.Židlický a ke 14.5 1946 je s veškerým létajícím personálem v Anglii u No.13 OTU v Middletonu, kde je 15.5.1946 zahájen výcvik letového personálu. Výcvik je ukončen 6.7.1946. Prvních pět ze 26 do Československa dodaných Mosquit se v Plzni objevuje až 19.12.1946. Je zahájen výcvik v Plzni a 20.5.1947 dosahuje 1.letka na Mosquitech bojovou pohotovost.b-36.jpg Mosquita LP 24 se ihned stávají diváckým magnetem leteckých dnů, kterých se z velkou pravděpodobností  účastní jako navigátor i kpt.Židlický. Přestože je pluku ještě 3.3.1948, tedy ještě po Vítězném únoru,  udělen čestný název "Biskajský" (od léta 1948 je zakázáno tento čestný název používat), osud celé řady jeho příslušníků, bývalých letců RAF je zpěčetěn již na jaře což se samozřejmě netýká kpt.Židlického a 17.4.1948 je pak s celým plukem 24 přeřazen do podřízenosti LP 25. Mezitím je mu 1.4.1948 udělena hodnost štábní kapitán. Nadřízenými důstojníky je hodnocen  jako veselý, kamarádský, méně rázný, méně snaživý, méně vytrvalý, sebevědomý, společenský, inteligentní a pohotový

Popis události:

Přesnou příčinu letecké katastrofy, která se odehrála dne 4.3.1949 u Kvašťova se mi zatím zjistit nepodařilo, neboť spisy z tohoto období k800_p1100944.jpgbyly až donedávna zamraženy a vážně poškozeny po povodních, které postihly v roce 2002 naší republiku a značně se podepsaly i na archivu české armády v Praze-Karlíně. Pravděpodobně však šlo o nezvládnutí pilotáže mladým méně zkušeným pilotem kdy hlavní roli měla  letecká nekázeň, když při nízském průletu zachytil letoun o stromy a havaroval. To potvrzuje i vyprávění mistních obyvatel, podle kterých byl totiž navigátor letounu škpt.Židlický synovcem paní Janotové bydlící v Kvašťově č.p.11 a při cvičných letech čas od času nad osadou zakroužil aby tetu pozdravil. Pravděpodobně se tak stalo i osudného 4.3 1949.

Paní Janotová  nechala na místě katastrofy postavit pomník na památku obou letců. Pomník sestává z kamene s nápisem a železnou ohrádkou. Původně býval na pomníku i model letadla a v okolí se nacházely díly letounu včetně pancéřové desky. To vše však již dávno zmizelo v rukou nenechavců. Zůstal naštěstí alespoň kamenný pomník s ohrádkou. V roce 2002 spisovatel Otto Janka, chalupář z Kvašťova čp.11, kde bydlívala také teta štkpt. ŽIDLICKÉHO, vyluštil nápisy na pomníčku, ohrádku odrezil, narovnal, nalakoval a vyplel. Pomníček dal odborně vyčistit a nápisy obnovit na své náklady. Opravu provedl kameník p.Brož z Prčice. Věřme, že pomník zůstane ušetřen dalším  vandalským nájezdům a bude moci i do budoucna připomínat památku dvou letců čs.letectva, kteří zde v blízkosti osady Kvašťov položili život při jeho poválečné obnově.

Další podrobnější informace o této letecké katastrofě zjišťujeme a budou do článku doplněny ihned jakmile budou ověřeny. Pokud by měl někdo informace k této události, popřípadě k oběma letcům kontaktujte nás prosím.

 

k800_p1100934.jpg

 

Zdroj:Vlastní archiv, VHA - Karlín, Sborník Český merán 2004/9 - Otto Janka - pomník letců u Kvašťova, M.Irra - Československé vojenské letectvo 1945-1950, www.kvastov.cz.  Poděkování patří pracovnicím Městské knihovny Sedlčany,  paní A.Jankové za doplňující informace. Za fotky z rodinného archivu a informace o škpt.Židlickém děkuji panu K. Amerlingovi.

 

 

 

 

 

Náhledy fotografií ze složky 4.3.1949 - Kvašťov

 

 




Facebook

Hodiny



Mail list