Jdi na obsah Jdi na menu
 

ŽANTA Otakar P/O

16. 3. 2018
Příjmení ŽANTA
Jméno Otakar
  29258190_2046817252009996_7058609640933687296_o.jpg
Hodnost P/O- šrtm.    povýšen na plukovníka in memoriam
 
funkce pilot
Letoun

Liberator "J" BZ995

Příčina úmrtí letecká katastrofa
Jednotka RAF - 311.československá bombardovací peruť
číslo RAF 788093
Datum narození 20.března 1915
Místo narození Stanový(Jablonec nad Nisou)
Datum úmrtí 13.březen 1944
Životopis

Otakar Žanta se narodil 20. března 1915 ve Stanovém, které tehdy spadalo okres Jilemnice, dnes už patří do okresu Jablonec nad Nisou. Ve Stanovém vychodil obecnou školu a ve Vysokém nad Jizerou měšťanku. Zaměstnání nastoupil v Praze-Hostivaři, lákalo jej však létání, a tak si 8. dubna 1933 podal přihlášku do školy leteckého dorostu. 24. června 1933 obdržel předvolání k lékařským testům. Ty proběhly 26. června 1933 v Josefově. V červenci 1933 obdržel telegram následujícího znění: "Uznán jako letec neschopen." V roce 1934 si tedy podal přihlášku znovu a tentokrát byl přijat.

K prvnímu samostatnému letu se O. Žanta dostal 15. 12. 1935. V srpnu 1936 byl vyřazen v hodnosti svobodníka - v celkovém hodnocení se umístil jako 2. z 66. pilotů. Ota Žanta byl úspěšný kromě létání i v lyžařských závodech, ve kterých se často umisťoval na předních místech.

V roce 1939 opouští Československo. Z Polska odplouvá na palubě lodi Chrobry do Francie. Rukuje do Cizinecké legie, před transportem do Afriky ho zachraňuje začátek války. Otakar Žanta patřil k oné malé hrstce čs. bombardovacích pilotů, kteří se zapojili do bojů již ve Francii. Po dokončení bojového výcviku byl 19. května 1940 zařazen k bojové jednotce, Groupe de Bombardment GB 1/2 1, operující z letiště La Ferté Gaucher. V jejím rámci operoval na dvoumotorových bombardovacích strojích Marcel Bloch MB-210 a na moderních Amiotech 351. Až do zhroucení Francie stačil vykonat celkem 14 nočních bombardovacích náletů proti soustřeďovacím prostorům nepřátelských jednotek. Nalétal při nich celkem 46 operačních hodin. Pak však musel se svou vybitou jednotkou ustupovat na jih země. Francouzská žádost o sdělení podmínek příměří jej a několik dalších čs. bombardovacích letců zastihla na letišti Agen u Bordeaux, kde byl za svou bojovou činnost vyznamenán francouzským válečným křížem (Croix de Guerre).

Dne 18. června 1940 právě odtud odstartovaly dva bombardovací letouny s čs. osádkami směrem k Anglii. Stalo se tak sice s požehnáním francouzských velitelů, ale bez řádné předletové přípravy. Žanta se nacházel na palubě Amiotu 351, který však v Anglii nikdy nepřistál. Určitou dobu nikdo nemohl říci, kde a jak skončil. V říjnu 1940 byly jeho čtyřčlenné osádce dokonce uděleny in memoriam Československé medaile Za chrabrost. Nakonec však vyšlo najevo, že se posádka zachránila. Přistála totiž až v Jugoslávii a po řadě dobrodružství nakonec do Anglie úspěšně dorazila.

19. srpna 1941 byl Otakar presentován v čs. depotu RAF Wilmslow. Na začátku srpna 1942 byl zařazen do kursu č. 10 v No. 1429 COTF Woolfox Lodge jako první pilot. Kurs byl ukončen 21. listopadu 1942. Byl přidělen k 311. čs. bombardovací peruti a 13. prosince tohoto roku vykonal první operační let. Během působení "Třistajedenáctky" u Coastal Command vykonal 22 letů. Jako jednomu z mála mu přiznala britská admiralita 50% zničení ponorky jednalo se o U966, kterou napadl 10. listopadu roku 1943. Otakar Žanta a jeho posádka, našla ponorku u španělských břehů. Ponorka plula podél neutrálních španělských vod, když námořníci zpozorovali čs. Liberator, ponorka vlítla do neutrálních vod v naivní myšlence, že za nimi letci nepoletí. Ponorka U966 byla v mělkých vodách, a tak nešlo použít hlubinné pumy. Otakar měl na Liberatoru osm průbojných raket, a tak toho využil. Přes prudkou obrannou palbu vystřelil salvu čtyřech raket a prorazil ponorce tlakový plášť. Ponorka začala nabírat vodu, načež uvízla na mělčině. Jedna z raket cíl minula a přistála v blízkosti jedné španělské pláže. Španěláci řvali, dávali protesty, ale bylo jim to na nic. Němečtí námořníci byli vesměs zachránění a po zbytek války museli být internováni ve Španělsku. Jelikož na ponorku utočili i jiní spojenečtí letci, musela se čs. posádka o podíl na zničení rozdělit. Největší díl však připadl Otakarovi.

Bohužel dne 13. března 1944, krátce před svými 29 narozeninami, se nevrátil z operačního letu nad Biskajským zálivem.

Otakar Žanta patří k jedněm z nejuznávanějších pilotů naší bombardovací perutě a mnozí veteráni na „Kocoura“, jak ho přezdívali, rádi vzpomínají.

 

Místo úmrtí Biskajský záliv
Příčina úmrtí

 Letoun z posádkou:

P/O Žanta, Otakar
Sgt Lojka, Oskar
F/O Kubín (Kohn)
F/Lt Uvízl, Alois
P/O Timko, Ján
Sgt
Beck, Herbert -
W/O
Kadlec, Ladislav
F/Sgt Hecl, František

Nezvěstný z hlídky nad Biskajským zálivem

 

Pohřben místo  tělo nenalezeno
Vyznamenání

.Za svoji bojovou činnost byl vyznamenán: Francouzským válečným křížem Čs. válečným křížem 1939, Čs. medailí za chrabrost, Čs. medailí za zásluhy I. stupně in memoriam, Čs. vojenskou pamětní medailí se štítky Francie, Velká Británie, Air Crew Europe Star, Atlantic Star a War medal. 1. června 1991 byl povýšen na plukovníka letectva in memoriam.

 

Poznámka  
Pomník

Jeho jméno uvedeno na pomníku nezvěstných Runnymede panel 213, Velká Británie