Jdi na obsah Jdi na menu
 

24.9.1957 + mjr.Josef Zbořil

25. 11. 2011

Datum události:24.9.1957 v 07.30 hodin

Místo události: Šimanov /okres Jihlava/

Poloha pomníku: 49°27'25.685"N, 15°27'28.074"E

Útvar:letoun patřil 2.lšp(VÚ3999 - Čáslav) . Pilot byl funkcionářem Leteckého Učiliště Prostějov/LU/, v době havárie služebně u 2.lšp

Letoun: Mig - 15  v.č.220559 ev.č.0559

Letoun výrobní číslo 220559 byl vyroben firmou Středočeské závody n.p. Vodochody dne 4.6.1953.  Dne 10.11.1955 byla na letounu v leteckých opravnách Kbely provedena střední revize po které nalétal 79,19hodin. Celkový nálet letounu 154,26 hodin.

Motor letounu typu RD 45 výrobní číslo 441114, vyroben firmou Motorlet Jinonice 27.12.1954 přičemž celkově naběhal od počátku provozu 96,37 hodin.

Pilot:mjr.Josef Zbořil

*19.1.1926 (Malé Prosenice) -   + 24.9.1957 (Šimanov)

Narodil se 19.ledna 1926 v obci Malé Prosenice v okrese Přerov. Vystudoval reálné gymnázium. V roce 1946 započal s pilotním výcvikem. Běhen výcviku utrpěl v květnu 1945 zranění při nouzovém přistání letounu C-2. V roce 1949 absolvoval LVA. K LU Prostějov nastoupil 29.9.1955. V době katastrofy byl zařazen na funkci starší letovod. Na letounu Mig-15 měl přiznanou 3.třídu. Létal na letounech C-104(105hodin), C-106(55hod), K-65(14hod), C-2(312hod), CS-99(8,50hod),IL-10(135), Jak-11(48hod), Mig-15(31,53hod). Celkem tedy nalétal 687,43 hodin. 

 

Popis události:

mjr_zboril_1.jpgK letecké katastrofě došlo dne 24.září 1957. Dvojice letounu Mig-15, pilotovaných inspektorem pilotáže majorem Jaroslavem VRBOU a starším letovodem LU majorem Josefem ZBOŘILEM odstartovala  v 07,10 hodin z letiště Čáslav k nácviku slétanosti ve dvojici. Při letu ve výšce 4000 metrů provedl major Zbořil, letící na čísle, v pravé zatáčce přeskupení z levé strany na pravou. Přeskupení provedl následkem oslnění sluncem bez rozkazu vedoucího. Manévr neprovedl přesně a dostal se před vedoucího.V důsledku toho s ním ztratil kontakt a rádiem volal, že ho nevidí. Zvýšil rychlost a pokračoval v přímém letupod krzem 140°. Vedoucí, které své číslo viděl pokračoval v letu za ním, radiem mu dal pokyn točit zatáčku do prava. Major Zbořil rozkaz neslyšel a opakoval znovu hlášení, že vedoucího nevidí.Během letu zvýšil rychlost na 900km, takže se vedoucímu nepodařilo k němu přiblížit. Po třech minutách letu provedl major Zbořil zatáčku do prava, kterou ukončil v klesání 20-30° pod kurzem 360°, což byl kurz na letiště. Po přiblížení se k horní hranici mraků, letoun srovnal. V tomto okamžiku uviděl před sebou díru v mracích, kterou chtěl provést sestup pod mraky a návrat na letiště. Při převedení letounu do prostoru mezi mraky nepočítal s velkou rychlostí, nestačil provést zatáčku mezi mraky a vlétl do mraků. Let v mracích podle přístrojů nezvládl, dostal se do nezvyklé polohy, kterou se mu po vylétnutí z mraků nepodařilo srovnat a narazil s letounem do země v katastru obce Šimanov.

Závěr velitele letectva generál poručíka Josefa VOSÁHLA zněl jednoznačně. Výcvik letovoda LU majora Josefa ZBOŘILA  byl pro jeho studijní a služební zařazení prováděn nesystematicky a s velkými přestávkami. Během posledních dvou roků nalétal na bojovém letounu pouze 14,30 hodin. Vlivem této malé praxe neměl dostatek zkušeností pro provádění skupinové slétanosti, nezvládl pilotáž letounu ve skupině při provádění zatáčky. Po ztrátě vedoucího se chybně rozhodl, zalétl nad souvislou oblačnost a v ukvapené snaze dostat se pod mraky, nezvládl pilotáž a vrazil do země. Letoun byl zcela zničen, pilot zahynul aniž by se pokusil o katapultáž.

K zamezení dalších podobných událostí bylo nařízeno organizovat pravidelný a metodický výcvik pro létající personál LU.

V místě katastrofy u Šimanova, celou událost do dnešních dnů připomíná pomníček na památku majora Josefa Zbořila.

 

 

Zdroj: kniha evidence  nehod VHA-Karlín, VHA- fond MNO - let a PVOS 1957, Lukáš Doubrava - archiv,Ing.Jan Dúbravčík-Osmadvacítka,Irra-Matoulek-Vystavěl-Československé vojenské letectvo 1945-1957,

 

Náhledy fotografií ze složky 24.9.1957 + mjr.Josef Zbořil