Jdi na obsah Jdi na menu
 

30.11.1967 - por.STOPKA Pavol

17. 6. 2010

Datum události: 30.11.1967 v 19.39 hodin

Místo události: Hředle nedaleko Krušovic

Poloha pomníku: 50°10'41.380"N, 13°45'25.845"E

Útvar: 4.letka 11.slp - 3.sbor PVOS - 7.Armáda PVOS

Letoun: Mig-17 PF evidenční číslo 0203

mig-17_1015.jpg

Vyroben 17.7. 1955. Resurs letounu stanoven na 1100hodin a 15 roků. Celkem nalétal 693,44 hodin. Ve dnech 10.12.1958 a 30.6.1962 prodělal první a druhou střední revizi v POL-4 Brno dne 15.12.1965 na něm byla ukončena generální oprava v Polsku. Po ní mu byl stanoven resurs na 600 hodin  a 5 roků. V době havárie byl osazen motorem VK-1F evidenční číslo B 441 588. Motor prošl dvěmi GO v LO Malešice. První 4.11.1958 a druhá 2.1.1966. Při té  mu byl stanoven resurs 600hodin a 5 roků. Od počátku provozu naběhal 255,25 hodin. Po poslední opravě drak a motor běhal bez charakteristických závad.

Pilot: por.Pavol STOPKA   * 2.9.1944 - Nitra   -   + 30.11.1967 Hředle

pict0070.jpg

Pilot 3.třídy na Mig-17. Střední vzdělání s maturitou. V letech 1962 - 1965 absolvoval vojenské učiliště v Košicích. Následně sloužil u 7.slp VÚ 7349 Piešťany. Na letounu Mig-15 za NPP a v noci dokončil výcvik na 2.třídu. K 11.slp Žatec nastoupil 4.7.1967.7.slp byl zrušen a piloti i sletouny přešly do Žatce. Instruktorům se jevil jako dobrý pilot, plnil řádně své povinnosti při výcviku a v letounu se nedopouštěl hrubých chyb. Létal na letounech C-105 (203 letů-58,46hod), L-29 (250 letů - 99,32hod), Mig-15 UTI (149 letů - 65,47 hod), Mig-15bis (177 letů - 107,36hod) a na Mig-17 PF (23 letů - 14,10hod). Celkem tedy uskutečnil 802 letů při asi 345,51 nalétaných hodinách.

 

Popis události:

Dne 30.11.1967 zahynul nedaleko Krušovic na Rakovnicku mladý teprve třiadvacetiletý příslušník 11.stíhacího leteckého pluku Žatec poručík Pavol STOPKA. Letěl na letounu Mig-17 PF trupového čísla 0203.

Prováděl let do prostoru v noci. V důsledku souvislé oblačnosti s dolní základnou 1100 metrů směl provádět pouze zatáčky ve výšce 800 metrů pod oblaky(pouze horizontální manévry) s cílem obnovit podmínky letu za nepříznivých povětrnostních podmínek v noci. Z letiště Žatec odstartoval v 19.28 a pokračoval do zóny jih. Po třech minutách letu v 19.31 hlásil dohlednost 10km a vše v pořádku. Po příletu do zóny hlásil v 19,36 hod opět  dohlednost 10 km a vše v pořádku přičemž dostal od řídícího létání(dále jen ŘL) rozkaz plnit úkol. Současně byl sledován radiolokátorem P-12. Po sedmi minutách na další dotaz ŘL již neodpověděl a na obrazovce RL P-12 byl s ním ztracen radarový kontakt přičemž nebyl zjištěn ani řídícím přistání. Asi 11 minut po vzletu v 19.39 hodin  havaroval. Letoun dopadl v poloze na zádech pod úhlem asi 60° do lesa a explodoval. Trosky letounu byly nalezeny na svahu kóty 453 mezi obcemi Krušovice a Hředle v okrese Rakovník.

pict0074.jpg

 Podle polohy letounu při dopadu a na základě expertízy trosek letounu se ukázalo, že pilot nezvládl let podle přístrojů. Chybu pilota lze vysvětlit jednak jeho malou praxí na daném typu letounu. (nálet na typu Mig-17 PF pouhých 14,10hodin). Rovněž došlo k nedodržení metodiky cvičení č.121 OBPSL a plněním úkolu za horších podmínek, než na jakých byl vycvičen. Malá výška letu nad terénem, souvislá oblačnost ve výšce 1100 metrů a nedostatek světelných orientačních bodů v prostoru katastrofy. Protože k dopadu letounu došlo v prostoru nejvyššího převýšení určené zóny, nelze vyloučit, že zde došlo ke snížení spodní základny oblaků do kterých se pilot dostal a nezvládl let podle přístrojů. Celková škoda byla inspektorským osvědčením stanovena na 2 284 109,70Kčs.

Dne 2.9.2006, ve výročí jeho narození mu byl v místě havárie odhalen pomníček.

 

Článek ze zpravodaje Raport:

 

Pomník letci po čtyřiceti letech
HŘEDLE. Téměř před 40 lety, 30. listopadu 1967, se v lese mezi obcemi Hředle a Krušovice zřítil vojenský stíhací letoun Mig - 17 PF. Jediný člen posádky, třiadvacetiletý por. Pavol Stopka, katastrofu nepřežil. V sobotu 2. září, v den, kdy by se pilot Stopka dožil dvaašedesáti let, mu byl odhalen na místě tragédie pomníček.
"Stalo se tak díky členům Klubu vojenské historické techniky ve Hředlích, jehož členové si postupně zjistili příslušné informace, obeslali všechny úřady, vypátrali pozůstalé a ve své činnosti nepolevili, dokud se jim nepodařilo zkultivovat prostor dopadu letounu a důstojně uctít památku zahynulého vojenského pilota," uvedl ve slavnostním projevu plk. Josef Otta, ředitel Odboru vojenského letectva Ministerstva obrany ČR. Pietnímu aktu byli přítomni bratr a dvě sestry Pavola Stopky a jeho neteře. "Snažili jsme se vypátrat místo havárie už krátce po ní, ale tehdejší režim neměl zájem o zveřejňování žádných velkých podrobností ani údajů o havárii. Proto jsme byli velmi překvapeni, když nás po tolika letech oslovili členové zdejšího klubu a oznámili nám, že by chtěli bratrovi zřídit pomník," řekla jedna z přítomných pilotových sester.
Na společná léta ve vojenském učilišti i u bojového útvaru zavzpomínal Stopkův spolužák plk. v. v. Zdeněk Trnka. Kamarádovu památku přijeli do Hředel uctít jeho další dva kolegové a více než 250 občanů Hředel a vojenských historických klubů, kteří se se svými "veterány" podíleli na svozu občanů z obce k památníku v lese. Pomníček, jehož autorem je Ladislav Humpál z Rakovníka, odhalil zakladatel a předseda hředelského klubu Štefan Ďurina, který má největší zásluhu na tom, že byla dobrá myšlenka dotažena do zdárného konce. "Chtěl bych poděkovat všem sponzorům i nejmenovaným občanům, kteří přispěli finanční sbírkou na zhotovení pomníku a panu Humpálovi za jeho rychlou výrobu," řekl Štefan Ďurina.
Slavnostní den byl zakončen na louce u Hředel výstavou a ukázkami vojenské techniky. O akci, která se stala společenskou událostí regionu, přineseme podrobnější článek v některém z příštích čísel Raportu.

                                Tomáš Bednařík

 

 Zdroj: VHA - Fond HSL a PVOS 1967, S.Vystavěl - Říkali mu Korea, www.valka.cz, vzpomínky pamětníků, časopis Raport

 

 

 

 

 

 

Náhledy fotografií ze složky Katastrofa 30.11.1967