Jdi na obsah Jdi na menu
 

25.11.1968 - npor.František Kvapil

10. 11. 2011

 Datum události: 25.11.1968 v 15.00 hod.

Místo události: u obce Kraimoos / západně obce Trauenstein/ , Německo

Poloha pomníku:

Útvar: 1.slp České Budějovice

Letoun: Mig - 21 F-13   t.č.0413  v.č. 660413 , letoun byl vyroben v    Aeru Vodochody a letectvu předán 12.5.1966. Celkově nalétal 241hod 45minut.

Pilot: npor. František Kvapil /29let/ - pilot 1.třídy

npor.František KvapilK letecké katastrofě došlo dne 25.11 1968 v 15.00hodin. Mladý děvetadvacetiletý npor. František Kvapil odstartoval z letiště České Budějovice k nácviku techniky pilotáže v malé výšce. Po 2 minutách hlásil zaujetí určeného prostoru a více se již neozval. Radar PVOS jej 12 minut po vzletu zachytil v prostoru Vyšší Brod. Následně letoun opustil území Československa a vlétl do Rakouska. Radiolokační sledování bylo ztraceno, na volání řídícího pilot neodpovídal a zpět na území Československa se již nevrátil. Po 40 minutách kdy letounu mělo dojít palivo bylo jasné, že pilot po ztrátě orientace buď havaroval nebo došlo k dezerci. To že letoun havaroval při pokusu o úlet po roce 1989 šířily i některé odborné časopisy. Jistě této hypotéze nahrávalo období po srpnu 1968 ve kterém k události došlo.  Vyšetřování však prokázalo jednoznačně ztrátu orientace. Npor. František Kvapil, pilot 1.třídy, příslušník 1.slp v Českých Budějovicích ztratil orientaci a tento stav nenahlásil. Při urputné snaze zjistit svou polohu vlétl nejprve na území Rakouska a následně pak do jihovýchodní části Německa. Během letu minul 17 stálých letišť na kterých by mohl přistát. On však dezertovat nechtěl a stále hledal svoji polohu.Paliva ubývalo a tak ve snaze zmenšit  následky své chyby, pokusil se nouzovým přistáním do terénu zachránit letoun a snížit tak přísný postih, který by ho čekal. V neznámém, členitém terénu sedal s otevřeným podvozkem na pole nedaleko obce Kraimoos západně Trauensteinu. To se mu nepodařilo a v letounu na místě zahynul. Pilot svůj let prováděl v blízkosti státní hranice a pokud by skutečně chtěl dezertovat bez problémů by tak mohl učinit neboť naši letci polohu letišť na druhé straně hranice dobře znali. Němci československou vyšetřovací komisi na místo havárie nepustili. Letoun byl vrácen nekompletní. Chyběla přístrojová deska a radiovybavení.

 

 Téměř po 40-ti létech  26. května 2007 v 11:00h se na místě nehody setkali příslušníci 1. stíhacího leteckého pluku (1.slp) z Českých Budějovic se zástupci německé  strany, aby vzpomněli na obět této nešťastné události. Česká delegace, pod vedením gen. Jiřího Zábranského položila společně  s gen. Günterem Lange ( Luftwaffe) květiny pod kríž a pomník, které byly postaveny ve spolupráci  oběma  stranami. Z české strany se zúčastnili : gen. Jiří Zábranský, plk. Miloslav Martenek, pplk. Milan Prudek , pplk. Vaclav Vebr, mjr. Jan Strakoš a mjr. Jaromír Smékal .

 

Zdroj: VHA - Praha, Libor Režnák-Ocelový hřebec Mig-19/str.483/,www.valka.cz, vlastní pátrání a sbírka,Plastic Kits revue,Trauensteiner wochenblatt 27.11.1968,