Jdi na obsah Jdi na menu
 

Něco málo o těchto stránkách

- Veškeré informace na těchto stránkách vycházejí z mých osobních pátrání, pátrání dobrovolníků, vzpomínek pamětníků,  studia literatury a především archivů. Fotografie pokud není uveden autor jsou Mé vlastní nebo z  našeho  archivu .

-Veškeré zdroje, ze kterých bylo na těchto stránkách čerpáno, případně citováno se snažíme poctivě uvádět. Fotografie zvěřejněné na těchto stránkách jsou zvěřejňovány pouze se souhlasem autora. Snažíme se věnovat maximum ověření původu informací. S přibývajícím množstvím přispěvatelů a informací samozřejmě vzrůstá nebezpečí, že by mohlo dojít k chybě. Pokud by někdo objevil na těchto stránkách nějaký závadný  obsah, nebo snad objevil fotografii, která je jeho dílem a není tak uvedeno,  prosím upozorněte nás.

- Chtěl bych poprosit  návštěvníky těchto stránek o poskytnutí jakýchkoliv informací, které mohou zdokumentovat letecké havárie na území Čech, Moravy a Slovenska či jiného pietního místa kde zahynul nebo odpočívá Československý letec.
Jsem velice vděčný za vzpomínky pamětníků nebo zapůjčení fotografického či písemného materiálu, které mi pomohou v dokumentaci nových, nebo již nalezených pietních míst.
V případě, že máte doma takové materiály, nebo víte o pomníčku letce, hrobu či jiném pietním místě, které zde není uvedeno nebo máte ke zde uvedeným nějaké informace,  prosím kontaktujte mě.

   V Praze 24.3.2009              S pozdravem Ondřej Knotek 

- Za téměř dva roky  existence těchto stránek se podařilo díky nezištné práci celé řady dobrovolníků dohledat velké množství zapomenutých pomníčků, které jsou postupně doplňovány na tyto stránky. Patří jim velké poděkování a uznání za tuto obětavou práci.

V Praze  11.12.2011               Velké poděkování všem

 

Kontakt     

                  email:  ondrejknotek@email.cz

                               pomnikyletcu@email.cz

              tel: (+420) 606 961 554       

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Test, just a testTest, just a test

(almodyAllord, 7. 5. 2017 21:06)

Havárie letadla v roku 1952.

(Josef ČERMÁK, 27. 3. 2017 0:14)

Dobrý den, jsem ročník 1952 a někdy začátkem šedesátých roků jsem se dostal s třídou základní školy na výlet do Chřibů a na Bradlo, kde v roku 1952 narazilo do vrcholu kopce vojenské letadlo. Jako malý kluk a navíc cca po víc jak 50 rokách (okolo roku 1962-63), si už toho moc nevzpomínám, ale pamatuju na to, že tam v té době byly ještě nějaké zbytky plechů z tohoto letadla na zemi. Dobře si na to vzpomínám (protože jsem si jeden kus duralového plechu vzal sebou domů), že byl stříbrný, tzn. že určitě neměl na povrchu krycí nátěr. Přitom nebyl ohořelý, ani žárem zdeformovaný a ostatní plechy taky. To si ještě dobře pamatuju. Takže jak v článku píšete, že není známo, jestli to havarované letadlo mělo ochranný nátěr, nebo ne, tak bych se spíš přiklonil k tomu, že nátěr nemělo. Ale samozřejmě to s určitostí tvrdit nemůžu. Zdraví Josef ČERMÁK, KYJOV.

Havárie letadla v roku 1952.

(Josef ČERMÁK, 27. 3. 2017 0:13)

Dobrý den, jsem ročník 1952 a někdy začátkem šedesátých roků jsem se dostal s třídou základní školy na výlet do Chřibů a na Bradlo, kde v roku 1952 narazilo do vrcholu kopce vojenské letadlo. Jako malý kluk a navíc cca po víc jak 50 rokách (okolo roku 1962-63), si už toho moc nevzpomínám, ale pamatuju na to, že tam v té době byly ještě nějaké zbytky plechů z tohoto letadla na zemi. Dobře si na to vzpomínám (protože jsem si jeden kus duralového plechu vzal sebou domů), že byl stříbrný, tzn. že určitě neměl na povrchu krycí nátěr. Přitom nebyl ohořelý, ani žárem zdeformovaný a ostatní plechy taky. To si ještě dobře pamatuju. Takže jak v článku píšete, že není známo, jestli to havarované letadlo mělo ochranný nátěr, nebo ne, tak bych se spíš přiklonil k tomu, že nátěr nemělo. Ale samozřejmě to s určitostí tvrdit nemůžu. Zdraví Josef ČERMÁK, KYJOV.

Zdravím

(Dali, 15. 10. 2016 11:23)

mjr Jiří Moťka zahynul 15.10.1977 ne 1975 DH

Pomník u Nových Kestřan

(Ing. Stanislav Dobeš, 5. 6. 2016 11:51)

Pomník u Nových Kestřan / havárie letadla 20.7.1928/ při kterém zahynuli pilot V. Hrivik a pozorovatel J. Zetek/ je v havárijním stavu . Několik nadšenců by jej chtělo opravit a tak by nás zajímalo komu ten pomníček patři , abychom nepřestoupili nějaká vllastnická práva. Byl zbudován MLL v Písku ale nevíme kdo je pokračovatelem MLL. Také by nás zajímalo zda je možno na opravu a zdůstojněnítohoto místa lze dostat nějakou dotaci a od koho. Za každou dobrou radu děkuji. I

Re: Pomník u Nových Kestřan

(Ondřej Knotek, 17. 7. 2016 16:05)

Doporučuji kontaktovat starostu obce Kestřany. Dotace se čas od času dají získat z kraje. Případně mě klidně kontaktujte. Spojení zde na stránkách v kontaktech

Re: Re: Pomník u Nových Kestřan

(Dobeš Stanislav, 1. 10. 2016 11:49)

Zdravím Vás pane Knotku. Kontaktoval jsem starostu a mnoho jiných organizací a orgánů. Zatím se mi nejshůdnější jeví možné dotace z kraje a něco snad by káplo i z okresu Písek. Také se zdá že jeden z vlastníků pozemku , kde pomníček stojí by něco přispěl. Dne 15. 10 . Mám zde v naší vesničce besedu s lidmi , kteří mají zájem se dozvědět celou historii letu, neboť se mě zdá že už nikdo neví co se zde doopravdy stalo a já jsem plný informací, které jsem získal v různých vojenských i civilních archivech. Snad vzkřísím i zájem občanů o historii své vesničky a nejen to. Snad se mi i podaří to že i někdo z občanů by i malou částku přispěl a tím by se stal i tak trochu " vlastníkem" ajinak by ke všemu přistupoval. Granty na úrovně kraje budou vypsány až asi v listopadu / na rok 2017/ a tak žádost připravujeme v souvislosti s tímto vyhlášením. Pěkný den. Dobeš

Korekce místa havárie

(Jan Kaplan, 29. 9. 2016 11:09)

Zdravím z Ostravy.

Pane Knotku, netuším, zda tyto stránky jsou stále funkční, nicméně, dovolil bych si malou vsuvku a to k pomníku mj. Františka Doležala. Pomníček údajně koresponduje velmi přibližně s místem havárie. Já tvrdím opak. V tom místě, chodíc s detektorem kovů, nenalézám žádné fragmenty. Směrem na jihozápad, asi 200 m od pomníčku jsou zbytky z Migu téměř na každém kroku. A to v pomyslném kruhu asi tak 80 m. Při vzpomínkové slavnosti, před 2 léty jsem odevzdal plnou krabici těchto plíšků přítomným zástupcům spolku, který se zasloužil o znovuobnovení památníčku. (Mimochodem, možná je to dětinské, alespoň jednou za měsíc tam chodím a zapaluji svíčku.)
Pořád si tento fakt nedokážu vysvětlit. Dokonce jsem tam nalezl i fragment kapesního nože o kterém, tehdy přítomná manželka mj. Doležala řekla, že si jej pamatuje. Zároveň chci říct, že pamětníci trvají na tom, že místo památníku je zvoleno správně. Zrovna dnes, dopoledne jsem na mnou udaném místě "vyhrabal " téměř 20 kousků duralového plechu. S přáním všeho dobrého J. Kaplan

hmmm

(Evžen, 25. 5. 2016 18:17)

Koukám to tady žije,dva měsíce mrtvo,inu pomníky letců.

Re: hmmm

(Ondřej Knotek, 17. 7. 2016 16:22)

Věru nežije. To musím potvrdit. Bohužel jsem se musel dva měsíce věnovat tomu co mě drží při životě. Snad už to bude trochu lepší :-))

Re: hmmm

(Ondřej Knotek, 17. 7. 2016 16:24)

Novinek se podařilo vypátrat dost. Jen je ještě zpracovat a hlavně ověřit. Snad mi pravidelní čtenáři odpustí a zachovají věrnost

Bechyně

(Jirka Zouplna, 18. 5. 2016 19:52)

V Bechyni je pamětní deska se jmény pilotů kteří tragicky zahynuli. Mně tam zaujalo jméno mjr.Rudolf Valášek!
Já jsem sloužil v 60letech jako VZS na letišti v Č.B. a tam to jméno byl pojem. A tak mně dost překvapilo,že tento pilot takto tragicky zahynul. Já už o jeho tragedii pátrám delší dobu ale zatím jsem nikde nic nenašel.A tak prosím pokud máte někdo nějakou informaci o tom jak a kde tento pilot havaroval byl bych vám za ni povděčen!

Re: Bechyně

(Evžen, 25. 5. 2016 18:24)

Co já vím tak Ruda Valášek je shoda jmen s Valáškem Miloslavem od 1.slp který zahynul na MiG 19.mjr Ruda Valášek byl u 9.slp Bechyně náčelníkem padákové služby a zahynul při cvičném seskoku padákem když se při zřejmě nepovedenám dopadu udeřil hlavou o beton a zřejmě krvácení do mozku ukončilo život tohoto oblíbeného a skvělého člověka.

Letecká střelnice

(Sojka Petr, 25. 2. 2013 17:53)

Jako kluk jsem byl svědkem havárie migu 15 na letecké
střelnici Emaneulov VVP Hradiště bylo někdy v rozmezí
let 1954-59.Rád bych se něco pilotovi dozvěděl.

Re: Letecká střelnice

(Ondřej Knotek, 25. 2. 2013 21:27)

Letecká katastrofa, které jste byl svědkem se odehrála 4.května 1955. Zahynul při ní příslušník 3.letky 11.stíhacího leteckého pluku/dále jen 11.slp/ Žatec, poručík Ivan Boukal. Letěl na letounu S-102 výrobní číslo 231831, což byl v Československu licenčně vyrobený letoun Mig-15. Československé letectvo používalo pro letouny ve své výzbroji od roku 1945 vlastní typové značení. Od 29.9.1956 pak byl tento systém zrušen a letecká technika se opět označovala podle označení původní výroby. Z S-102 se stal opět Mig-15, S-103 byl novější Mig-15 bis, bitevní B-33 doznala změny zpět na Il-10, bombardovací B-228 se stal opět Iljušinen Il-28 a podobně i další typy.
Vraťme se ovšem zpět k nehodě. Dne 4.5.1955 prováděl por.Ivan Boukal z letiště Žatec cvičný let za účelem provedení střelby na pozemní cíl na střelnici Emanuelov ve Vojenském výcvikovém prostoru Hradiště/Doupov/. Poručík Boukal byl snaživým letcem a snaha o výtečné hodnocení střelby stála pravděpodobně za chybou v pilotáži. K havárii došlo během provádění čtvrté zteče. Střelecký manévr prováděl pod ostrým úhlem 40-45 stupňů a střílel na mimimální šikmé dálce. Ve snaze o co nejpřesnější zásah vybíral střemhlavý let prudce s minimální rezervou výšky. Došlo k dosažení kritického úhlu náběhu, letoun se dvakrát naklonil doleva, prosednul a zadní částí trupu zachytil o zem a doslova se valil terénem. Zdevastovaný Mig-15 se zastavil 500 metrů od středu terče, přičemž některé trosky odlétly až do vzdálenosti 1000 metrů. Poručík Boukal v troskách letounu zahynul.
Příčinou tedy byla podle vyšetřovací komise jednoznačně chyba pilota, který se ve snaze o co nejpřesnější zásah dopustil chyby v pilotáži. Podíl na tom však měla i velká přestávka v plnění bojové přípravy. Střelby po této přestávce prováděl bez předchozího vývozu na dvojmístné verzi letounu CS-102/Mig-15UTI/. Navíc během předchozího plnění střeleb v březnu se u něj projevil nedostatek v hrubém vybírání střeleb. Přesto mu nikdo z nadřízených potřebný let na stroji dvojího řízení se zkušeným instruktorem nenaplánoval. Velitel střeleb byl dokonce pilot od jiné letky, který ani poručíka Boukala neznal. Kázeňské tresty tedy padaly jak u velení 11.slp tak i u nadřízené 5.stíhací letecké divize. Jen těsně předtím, dne 29.dubna 1955 zahynul při podobné události při střelbě na pozemní cíl u jihočeské obce Jemčina, příslušník 9.slp České Budějovice npor.Milan Štěpaník. Velitelství letectva reagovalo rychle. Nařídilo u všech divizí přezkoušení všech pilotů z techniky pilotáže na pozemní cíl. Vyčíslením škody 822 384 Kčs vojenské orgány celou událost uzavřely.
Překotný výcvik letectva pokračoval. Bylo to období masového a někdy trochu hektického zavádění proudové techniky. Nebyl čas na oddych. Studená válka zuřila. O dva dny později 6.5.1955 se Spolková republika Německo stala členskou zemí NATO a východní blok okamžitě reagoval. Dne 14.května 1955 byla ve Varšavě podepsána Varšavská smlouva.
Československé letectvo ztratilo v rozmezí několika dnů dva letce. Nikdy bychom na ně neměli zapomenout.

Re: Re: Letecká střelnice

(Petr, 12. 8. 2013 17:26)

Mohli by jste mi někdo poradit kde,kde byla ta střelnice emanuelov,rád bych se tam podival.Díky

Re: Re: Re: Letecká střelnice

(František Fous, 23. 2. 2016 17:59)

Střelnice Emanuelov byla na okraji vvp Hradište,mezi obcemi Podbořanský Rohozec a CHmelištnou ! Dnes již mimo vvp. U lesa jsou pozůstatky z krytů pro obsluhu. Jsou to jen jámy . Cílová plocha byly terče z písku . Střelby byly z leteckých kanonů ráže 23, 30 ,37 mm a neřízených raket 57 mm !

Katastrofa letounu C-3B 22. 07. 1951

(Milan Adamík, 13. 4. 2012 17:29)

22. července 1951, okolo 19,00 došlo ke katastrofě letounu C-3B, pilotovaného rotným Jaroslavem Dovrtělem, Spolu s ním zahynuli ppor. Jaroslav Vopálecký a voj. Otto Čapek.
K uvedené katastrofě došlo při návratu z letu při práškování brambor v katastru obce Draženov, při návratu na základní letiště Klatovy.
V prostoru obce Oprechtice došlo k vysazení levěho motoru a vz
hledem k nízké letové výšce a ve snaze vyhnout se vesnici došlo ke ztrátě rychlosti a pádu letounu do prostoru mezi obcemi Oprechtice a Stanětice, osádka zahynula.
Tato událost byla pro mne zvlášť smutná, protože rtn. Dovrtěl pocházel z obce Racková u Zlína, odkud pocházím i já.
A právě Jarin měl kladný vliv na moje rozhodování o mém budoucím povolání - v mých tehdejších 13 letech jsem o tom měl celkem jasno.
Do leteckého nebe odešel velmi brzy, v necelých 22 letech...
Je pochován na hřbitově v Žeranovicích (okr. Kroměříž)
V loňském roce, kdy od této události uplynulo 60 let, byla v kostele sv. Vavřince v Žeranovicích sloužena zádušní mše, které jsem se zúčastnil.
Pokusím se sehnat fotografii jeho náhrobku.
Milan Adamík, Plzeň

Re: Katastrofa letounu C-3B 22. 07. 1951

(Ondřej Knotek, 13. 4. 2012 23:36)

Pokud se povede najít fotečky paráda. I tak, ale děkujeme za perfektní informace.

Re: Katastrofa letounu C-3B 22. 07. 1951

(Petr Šebek, 20. 3. 2014 15:36)

Vážený pane Adamika,
neznáte evidenční popřípadě výrobní číslo?
Petr Šebek, Praha



 

 




Facebook

Hodiny



Mail list