Jdi na obsah Jdi na menu
 

Mimořádné pátrací relace

Rubrika  Mimořádné pátrací relace je určena pro společné pátrání. Dlouhodobě pátráme po pomnících, hrobech letců i jejich rodinných příslušnících. Zde však budeme vyvěšovat mimořádné pátrací relace po konkrétních osobách a pomnících a budete se tak moci zapojit  do pátrání a osvětlit  tak některé záhady z historie letectví .

 

Pátráme:

 1 - Víte o pomníčku letce který na těchto stránkách není? Napište nám o něm prosím.

 2 - Hledáme příbuzné letců, kteří zahynuli během služby v československém a českém letectvu 

 

 3 - Chystáme v dohledné době rozšíření těchto stránek i o hroby letců. Průběžně sice občas zde i hrob, především ležící v zahraničí naleznete i nyní, ale chystáme komplexnější mapování. Pokud tedy jste příznivci těchto stránek a rádi by jste se zapojili zkuste při příští návštěvě hřbitova, kde máte své blízské, vyšetřit si chvilinku času a udělejte si procházku po hřbitově a pokuste  se najít hrob letce. Ideální je fotografie a stručný popis, ale rádi budeme i za textovou informaci kde se jaký a čí hrob nachází.Snažíme se zmapovat hroby všech letců. Tedy i těch, kteří nezahynuli smrtí letce. Vede nás k tomu značně neutěšený stav některých hrobů a to i v historii našeho letectví velmi významných letců. V současné době se snažíme zabránit zániku několika opuštěných hrobů letce. To nás vede ke snaze  pokusit se  zmapovat i tato místa.

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

k havárii pri ručne nad hronom

(Jano, 12. 1. 2017 18:23)

Mjr.Jozef Belovic bol zo Šale. Pamätám si ze pri pohrebe nadlietala letka nad cintorínom. Je tomu približne 20-24 rokov. Údajne sa zrútili pri Rudne s rogalom pri vyhliadkovom lete.

Havarie 21.6.1996 Rudno nad Hronom

(Zdenek Nemecek, 21. 10. 2016 18:38)

Dobrý den
narazil jsem na Váš web, když jsem se snažil nalézt něco k události 21.6.1996, kdy zahynuli dva piloti slovenského letectva mjr. Jozef Belovič 34 r. a Jozef Libjak 28 r. Na místě je pomník a cache, která tuto událost připomíná - viz link dole.
Bohužel, nic bližšího jsem k této události nevygooglil a to jak k jménům pilotů, datumu či místu.
Nevíte někdo něco bližšího o této události ?
Díky

ZN
link na geocache :

https://www.geocaching.com/geocache/GC5F3C3_pomnik-pri-dialnici?guid=52b08524-2aba-495a-a711-5b50c063b8ae

Re: Havarie 21.6.1996 Rudno nad Hronom

(Ondřej Knotek, 26. 12. 2016 18:25)

Moc vám k události říci nemohu , jen že zahynuli snad ultralehkém letounu nikoli ve službách armády.

NO

(Dali, 8. 12. 2016 15:44)

Než takovéto stránky to radši nic !!!!

Re: NO

(Ondřej Knotek, 8. 12. 2016 20:54)

Nejsou dokonalé. Jsem amatér. Dělám to protože zatím nikdo nikde ty kluky nepřipomíná a to je chyba. Svaz letců, který by to měl dělat spí. Těch pár aktivních odboček brzy vymře. Mladému člověku nenabízí nic . Neplní to proč vznikl.

Pokud se Vám stránky nelíbí navrhněte co by jste zlepšil.

Re: Re: NO

(Dali, 12. 12. 2016 14:37)

pane Knotek asi si nerozumíme,samo,že je dobře že někdo tyhle strámky dělá a připomíná jména pilotů a letců kteří zahynuli při výkonu povolání.Jsem rád,že tyhle stránky existují,schoduji se s Vámi i na tom,že svaz letců není absolutně k ničemu,nedělá nic čím by přitáhl mladé lidi.Škoda mluvit,ostatně co může člověk chtít po těchto lidech,všechny si je dobře pamatuju z dob totality.
Jasně že každý máme svoje povinnosti ale myslím,že by aktualizace jednou za čas neuškodila,sám jsem vám posílal několik fotek a je to už asi rok a stále nejsou na těchto stránkách.
Díky moc snad časem budete mít víc času ,s pozdravem Dalibor

Re: Re: Re: NO

(Ondřej Knotek, 26. 12. 2016 18:19)

Pokud se týká aktualizace a chodu stránek to rozhodně máte pravdu. Nestíhám ani přidávat připomínky na facebook. Nicméně materiály a podklady i nadále připravuji. Zvažoval jsem do jejich aktualizace zapojit pomocníky, ale tomu se zatím bráním. Přineslo by to řadu jiných obtíží. Trochu teď přemýšlím jak dál v roce 2017. Měli by se mi trochu uvolnit pracovně ruce a na pomníky by mělo být více času.

Jiří Moutvička

(Milosalv S, 11. 2. 2016 13:53)

Je zajímavé,že pplk.Moutvička dosud nemá svůj pomníček na místě katastrofy jeho Migu

Re: Jiří Moutvička

(Dali, 21. 2. 2016 19:21)

Pomník nemá,protože Svaz slepců,pardon letců odb.5 Bechyně kterou by to mělo zajímat a vůbec celej Svaz letců není k ničemu.Vymřou protože pro mladé jsou nezajímavou partou starejch bolševiků kteří vzpomínají na to co bylo a nenabízí nic co by leteckou mládež zajímalo a přitahlo,viz celostátní výbor z průměrným věkem 105 let.Činnost Svazu letců se zůžila jen na zveřejňování úmrtí jejich členů,viz stránky Svazu.

Re: Re: Jiří Moutvička

(Tonder, 26. 8. 2016 13:35)

pplk. Jiří Moutvička sice nemá pomníček v místě dopadu letounu, ale jeho jméno je na pamětní desce zahynuvších pilotů od bechyňského pluku na budově městského úřadu. Fotky z odhalení 25. 9. 2004 mohu poslat.

Re: Re: Re: Jiří Moutvička

(Milan sivanič, 15. 11. 2016 15:28)

Dobrý den, mám zájem o fotografie pilota Jiřího Moutvičky. Děkuji a kontakt na mne je 721 581 256

Re: Jiří Moutvička

(Dali, 21. 2. 2016 19:22)

Pomník nemá,protože Svaz slepců,pardon letců odb.5 Bechyně kterou by to mělo zajímat a vůbec celej Svaz letců není k ničemu.Vymřou protože pro mladé jsou nezajímavou partou starejch bolševiků kteří vzpomínají na to co bylo a nenabízí nic co by leteckou mládež zajímalo a přitahlo,viz celostátní výbor z průměrným věkem 105 let.Činnost Svazu letců se zůžila jen na zveřejňování úmrtí jejich členů,viz stránky Svazu.

Kontakt na pana Sasaráka patrona pomníku Kriví Javor SK

(Věra Hanáčková, 17. 8. 2016 13:02)

Jsem sestrou zemřelého rtm. Petra Hanuse, který měl leteckou nehodu ve Slánských vrších a má pomníček na Krivém Javoru. Jednou jsem navštívila jeho pomník a nyní se tam chystám po druhé. Chtěla bych kontaktovat pana Sasaráka, který je patronem pomníčku. Prosím o pomoc. Nevím, jak se mi podaří nalézt místo. Také mám zájem toto místo navštěvovat i s druhou sestrou aspoň jednou za rok, popřípadě podílet se na jeho udržování. Říkali jsme si brácho a ségro, a to nemohu vymazat z paměti. Děkuji ségra Petra Věrka.

Poručík Karel Fišera

(Milan Sivanič, 26. 11. 2015 14:07)

Mám publikaci o 5.SLP Plzeň kde je podrobněji popisována tragédie por.Fišera.Dne 9.4.1980 poručík ing.Karel Fišera prováděl svůj druhý samostatný let po trati na ztížené povětrnostní podmínky,počasí 5-8/8 oblačnosti se spodní hranicí 1 000-1 200 m a horní 4 000-6 500 m,dohlednost 10 km,v přeháňkách 3-1km.Povětrnostní podmínky vyhovovaly pro plnění úkolů pouze pro vycvičené piloty.Nasazení na trati proběhlo bez problémů a žádal přechod na 15 kanál velitelského stanoviště.Při přechodu na nový kanál nezvládl techniku pilotáže v oblacích a dostal se až pod výšku 2 000 m.Hlášení o výšce bylo vědomě mýlné (8 500 m).V té době byl pod oblaky,před sebou viděl rozsáhlou přeháňku-silné sněžení,dohlednost 1 km,provedl vědomě zatáčku o 70 stupňů doprava,klesal pod 1 000 m,aby nemusel do mraků.Na změnu kursu reaguje velitelské stanoviště -kde jsi byl a vydává kurs 320 stupňů.Pilot převedl letoun na kurs k Dálné-VPRNS Žatec,ale o nastoupání výšky se nepokusil,letěl přitom kursem o 48 stupňů odlišným.Pak dostal pokyn k nasazení kursu na další otočný bod 060 stupňů,což potvrdil,výšku udržoval kolem 1 000 m a méně.Tato fáze letu je již kritická a podle rozborů radiokorenspondence je prokázáno značné emoční napětí,nerozhodnost a úzkost pilota.Po nasazení kursu na Žatec se pokusil nastoupat výšku,dostává se do výšky okolo 3 000 m,ale nezvládnutím techniky pilotáže v oblacích výšku znovu ztrácí.Už není schopen pilotovat letoun v oblacích.Klesá z výšky 3 000 m vertikální rychlostí 190 m/s dopřednou rychlostí 1 000-1 1000 km/h až do výšky 600 m.Odpovídá to úhlu 30-35 stupňů kterým vylétl pod oblačnost.Energickým vybráním zabránil vražení letounu do země a znovu vletěl do oblačnosti a vystoupal až do výšky 1 500 m,kterou znovu ztrácí,dostává se pod 500 m.Pak byl zahlédnut nad letištěm Raná,kde vlétl velkou rychlostí se zapnutou forsáží v novém náklonu do mraků.Po necelých třech minutách letoun dopadá 8 km jižně od obce Terezín pod úhlem 80-85 stupňů rychlostí 1 3000 km/h s forsážním režimem do země.Pilot se nepokusil o katapultáž.
Příčina:Hlavní příčinou byl vývoj a stav počasí při letu,který neodpovídal vycvičenosti pilota.Bezprostřední příčinoubylo nezvládnutí techniky pilotáže v oblacích pilotem.

Re: Poručík Karel Fišera

(Dali, 15. 6. 2016 16:10)

Takže ho vlastně zabili ti co ho na ten let poslali.Co dělalo VS ?? Přehedovej lokátor musel vidět co vyvádí nechali ho v tom a tak mají všichni podíl na jeho smrti.Velitel roje,velitel letky , ŘL.Dost smutné.

Re: Re: Poručík Karel Fišera

(Ondřej Knotek, 17. 7. 2016 16:11)

Neměl jsem možnost prostudovat podrobně spis události, ale tohle mi taky vždy vrtalo hlavou jak je možné, že ho nechali tak dlouho trápit když muselo být jasné že je v koncích.

Technik MiGu 21R č.2083

(Milan, 12. 7. 2016 14:31)

Dobrý den,Hledám technika letounu MiG-21 č.2083 Jana Simunka či Symunka rok služby 1975 u 47 pzlp 2letka.Měl pocházet z Prahy dle informací.Mobil 721 581 256

Hrádok u Povážského Inovce 13.7.1954 + palubní střelec Otakar H.

(Ota Hrabálek, 30. 6. 2016 18:39)

Jsem synem palubního střelce, narodil jsem se jako pohrobek. Z nejbližších již není nikdo kdo by mi poskytl nějaké bližší informace. Něco málo vím, ostatní by jsem se rád dozvěděl od Vás. Letoun B33 / licenční IL 10 / rok výroby 1952, výrobeno v Čakovické avii , v.č.1425 , označení LX 16 Arado. Při letu táhlo za sebou letadlo cvičný pytel , pro nácvik ostré střelby. Při ostrém zákrutu nalétavajícího letadla došlo k střelbě na cvičný cíl. Místo cvičného pytle došlo k sestřelení uvedeného letadla. Po dopadu se letadlo zarylo do země, došlo k následnému výbuchu paliva a ostrého střeliva. Pilot i palubní střelec na místě mrtví. Při následném požáru došlo k ohoření ostatků. Dnes se již nedovíme co obsahovaly jejich rakve. Z dochovaných archivních smímků při pohřbu vezli rakev otce na letadle na místní hřbitov v Prostějově. Několik fotek mám v držení, technicky nelze ale připojit. Za zpětný kontakt a informace děkuji Ota Hrabálek, Havířov, mob.605577715

Pomníky letců

(Henry, 4. 5. 2016 13:48)

Na youtube.com jsem našel dva pamatníky letců na tešínsku, které by tady mohly být. Viz: http://www.youtube.com/watch?v=XIqgWCTk-OY , pak vím o dalších dvou pomnicích letců RAF v jejich rodišti. Ale ty až tam někdy pojedu s fotoaparátem.

Pplk.Jiří Moutvička pilot 9sbolp

(Milan, 11. 1. 2016 15:20)

Dobrý de.,Pane Goch,jde jistě o katastrofu pilota pplk.Jiřího MoutvičkyDisplay Teamu čs.letectva na Mig-21 ze stavu tehdejší 9sbolp.Mig-21 tr.č.7709 s pilotem v důsledku nezvládnutí vyšší techniky pilotáže v malé výšce během nácviku vystoupení na CIAF 92 v Bratislavě.Letoun dopad nedaleko letiště Planá poblíž rodinného domu.Shodou náhod můj velitel roty byl s pilotem Moutvičkou spolužák na vojenské škole.Jak mi sám pravil.Tolik k tématu.S pozdravem Milan Sivanič



 

 




Facebook

Hodiny



Mail list