Jdi na obsah Jdi na menu
 

Mimořádné pátrací relace

Rubrika  Mimořádné pátrací relace je určena pro společné pátrání. Dlouhodobě pátráme po pomnících, hrobech letců i jejich rodinných příslušnících. Zde však budeme vyvěšovat mimořádné pátrací relace po konkrétních osobách a pomnících a budete se tak moci zapojit  do pátrání a osvětlit  tak některé záhady z historie letectví .

 

Pátráme:

 1 - Víte o pomníčku letce který na těchto stránkách není? Napište nám o něm prosím.

 2 - Hledáme příbuzné letců, kteří zahynuli během služby v československém a českém letectvu 

 

 3 - Chystáme v dohledné době rozšíření těchto stránek i o hroby letců. Průběžně sice občas zde i hrob, především ležící v zahraničí naleznete i nyní, ale chystáme komplexnější mapování. Pokud tedy jste příznivci těchto stránek a rádi by jste se zapojili zkuste při příští návštěvě hřbitova, kde máte své blízské, vyšetřit si chvilinku času a udělejte si procházku po hřbitově a pokuste  se najít hrob letce. Ideální je fotografie a stručný popis, ale rádi budeme i za textovou informaci kde se jaký a čí hrob nachází.Snažíme se zmapovat hroby všech letců. Tedy i těch, kteří nezahynuli smrtí letce. Vede nás k tomu značně neutěšený stav některých hrobů a to i v historii našeho letectví velmi významných letců. V současné době se snažíme zabránit zániku několika opuštěných hrobů letce. To nás vede ke snaze  pokusit se  zmapovat i tato místa.

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Re: Jiří Moutvička

(Dali, 21. 2. 2016 19:22)

Pomník nemá,protože Svaz slepců,pardon letců odb.5 Bechyně kterou by to mělo zajímat a vůbec celej Svaz letců není k ničemu.Vymřou protože pro mladé jsou nezajímavou partou starejch bolševiků kteří vzpomínají na to co bylo a nenabízí nic co by leteckou mládež zajímalo a přitahlo,viz celostátní výbor z průměrným věkem 105 let.Činnost Svazu letců se zůžila jen na zveřejňování úmrtí jejich členů,viz stránky Svazu.

† por.František Bauer.

(Marcela Lemfeldová, 30. 4. 2019 0:12)

Dobrý den
jsem vnučka † por.František Bauera který zahynul
29. 7. 1952 Nové Mlýny C-5 (Zlin 26 Trenér) 1 – † por.František Bauer. Konstrukční vada – exploze palivové nádrže zapřičiněná elektrickým palivoměrem roztrhla křídlo.

Ráda bych věděla jestli tam má někde pomníček

† por.František Bauer.

(Marcela Lemfeldová, 30. 4. 2019 0:11)

Dobrý den
jsem vnučka † por.František Bauera který zahynul
29. 7. 1952 Nové Mlýny C-5 (Zlin 26 Trenér) 1 – † por.František Bauer. Konstrukční vada – exploze palivové nádrže zapřičiněná elektrickým palivoměrem roztrhla křídlo.

Ráda bych věděla jestli tam má někde pomníček

IL-2 Křižanovice 28.10.1945

(Petr Kudláček, 2. 12. 2018 14:33)

Dobrý den, máte na těchto stránkách uvedenu výše uvedenou nehodu. Není však známo, že by k ní toho dne došlo. V Křižanovicích je však pomník posádky IL-2, která byla sestřelena 27.4.1945. Více na stránkách Letecké badatelny a Spolku pro vojenská pietní místa.

Letoun Siebel C-3A-308 A od LSŠ v Chrudimi +22.4.1948 Kamenný Mlýn okr. Malacky

(Petr Hejna a Milan Sivanič, 13. 10. 2018 11:27)

Dobrý den,
Obracíme se na případné pamětníky a rodinné příslušníky zde jmenované posádky letounu C-3A-308 Siebel 204D od Letecké spojovací školy v Chrudimi. Tento letoun dne 22.4.1948 havaroval u Kamenného Mlýna okr. Malacky. Osádka onoho letounu byla tvořená těmito příslušníky: pilot šrtm. Volf Josef 1907, navigátor npor. Kyselý Gejza 1916, telegrafista rtn. Brejcha František 1924, a žáci desátník Dejmek, letecký dorostenci: Mach Zdeněk 1927, Bureš Miroslav, Fůs A ntonín. Z celé osádky přežili pouze dva členové a to: Fůs Antonín a Bureš Miroslav. Pokud by oba přežívší tuto nehodu ještě náhodně žili, tak by to bylo dobré. Jinak se jak výše psáno obracíme na rodinné příslušníky všech zde uvedených lidí.
Čest jejich památce

Poručík Bohumil Livar

(Petr Hejna, 7. 11. 2017 13:48)

Dobrý den, jsem synovcem poručíka Bohumila Livara * 1925 Úpice + 1950 Prostějov. Byl bych moc potěšen, kdyby se mi ještě snad ještě žijící pamětník na mého strýce ozval. Ať třebas pilot Miroslav Svárovský, nebo mechanik letounu C-2, které bylo příčinou jeho úmrtí. Byl zasažen jeho vrtulí do hlavy. Uvítám jakéhokoliv člověka, který jej znal a kamarádil se s ním. Nemám svůj počítač a ani s ním neumím, tak to za mě píše kolega a já mu jen diktuji tyto slova. Děkuji za případné ozvání na moji výzvu i prosbu a dávám k dispozici na sebe číslo mobilu. Je to: 605 086 150

hmmm

(Dali, 3. 6. 2017 15:27)

tady to fakt nemá smysl,koukněte na stránky : letecká badatelna tam je dost zajímavých věcí a hlavně pravidelně aktualizováno.

Bratr kpt. Božíka STODŮLKY a kamarád několika dalších zahynulých pilotů

(Plk.v.v.Ing.Luděk Stodůlka, 2. 2. 2015 18:35)

Sloužil jsem u čs. letectva od roku 1949 až do r. 1970, kdy jsem musel armádu opustit. Můj bratr Božík zahynul při katastrofě letounu MiG-15 UTI dne 4.1.1959 na letišti v Bratislavě. Urna s jeho popelem je uložena na hřbitově v Pardubicích - Svítkově v hrobě rodiny Valentových. Během svého působení v čs. letectvu jsem, žel, kromě mnoha hezkých chvil zažil i dost nechtěných rozluček s mými kamarády a známými. Již během I. ročníku LVA Hradec Králové v r. 1949 zahynuli 3 moji "spoluakademici" a jeden učitel létání. Po akademii potom 2 další, poručíci Standa Strnad a Oskar Gardáš. Bylo jich mnoho, příliš mnoho - od začátečníků až po zkušené piloty. Teď když mně bylo dopřáno dožít se vysokého věku 85+ let jen vzpomínám a přemýšlím o tom jak bylo možno všem, nebo alespoň těm některým neštěstím předejít. Dnes je situace zcela jiná, jsou jiné stroje, jiný výcvik a mnohem dokonalejší zabezpečení.
Promiňte starému zbrojnošovi jeho vzpomínání. Zdravím a přeji " LETU ZDAR "

Re: Bratr kpt. Božíka STODŮLKY a kamarád několika dalších zahynulých pilotů

(Marek, 8. 5. 2017 11:00)

Pozdravujem. Rad by som pomohol pri zriadeni pamatnej tabule k miestu nestastia kpt. Bozika Stodulky na Migu-15 v Bratislave. Prosim dajte mi vediet ak mozete na adrese:
mig15bratislava@gmail.com

k havárii pri ručne nad hronom

(Jano, 12. 1. 2017 18:23)

Mjr.Jozef Belovic bol zo Šale. Pamätám si ze pri pohrebe nadlietala letka nad cintorínom. Je tomu približne 20-24 rokov. Údajne sa zrútili pri Rudne s rogalom pri vyhliadkovom lete.

Havarie 21.6.1996 Rudno nad Hronom

(Zdenek Nemecek, 21. 10. 2016 18:38)

Dobrý den
narazil jsem na Váš web, když jsem se snažil nalézt něco k události 21.6.1996, kdy zahynuli dva piloti slovenského letectva mjr. Jozef Belovič 34 r. a Jozef Libjak 28 r. Na místě je pomník a cache, která tuto událost připomíná - viz link dole.
Bohužel, nic bližšího jsem k této události nevygooglil a to jak k jménům pilotů, datumu či místu.
Nevíte někdo něco bližšího o této události ?
Díky

ZN
link na geocache :

https://www.geocaching.com/geocache/GC5F3C3_pomnik-pri-dialnici?guid=52b08524-2aba-495a-a711-5b50c063b8ae

Re: Havarie 21.6.1996 Rudno nad Hronom

(Ondřej Knotek, 26. 12. 2016 18:25)

Moc vám k události říci nemohu , jen že zahynuli snad ultralehkém letounu nikoli ve službách armády.

NO

(Dali, 8. 12. 2016 15:44)

Než takovéto stránky to radši nic !!!!

Re: NO

(Ondřej Knotek, 8. 12. 2016 20:54)

Nejsou dokonalé. Jsem amatér. Dělám to protože zatím nikdo nikde ty kluky nepřipomíná a to je chyba. Svaz letců, který by to měl dělat spí. Těch pár aktivních odboček brzy vymře. Mladému člověku nenabízí nic . Neplní to proč vznikl.

Pokud se Vám stránky nelíbí navrhněte co by jste zlepšil.

Re: Re: NO

(Dali, 12. 12. 2016 14:37)

pane Knotek asi si nerozumíme,samo,že je dobře že někdo tyhle strámky dělá a připomíná jména pilotů a letců kteří zahynuli při výkonu povolání.Jsem rád,že tyhle stránky existují,schoduji se s Vámi i na tom,že svaz letců není absolutně k ničemu,nedělá nic čím by přitáhl mladé lidi.Škoda mluvit,ostatně co může člověk chtít po těchto lidech,všechny si je dobře pamatuju z dob totality.
Jasně že každý máme svoje povinnosti ale myslím,že by aktualizace jednou za čas neuškodila,sám jsem vám posílal několik fotek a je to už asi rok a stále nejsou na těchto stránkách.
Díky moc snad časem budete mít víc času ,s pozdravem Dalibor

Re: Re: Re: NO

(Ondřej Knotek, 26. 12. 2016 18:19)

Pokud se týká aktualizace a chodu stránek to rozhodně máte pravdu. Nestíhám ani přidávat připomínky na facebook. Nicméně materiály a podklady i nadále připravuji. Zvažoval jsem do jejich aktualizace zapojit pomocníky, ale tomu se zatím bráním. Přineslo by to řadu jiných obtíží. Trochu teď přemýšlím jak dál v roce 2017. Měli by se mi trochu uvolnit pracovně ruce a na pomníky by mělo být více času.

Kontakt na pana Sasaráka patrona pomníku Kriví Javor SK

(Věra Hanáčková, 17. 8. 2016 13:02)

Jsem sestrou zemřelého rtm. Petra Hanuse, který měl leteckou nehodu ve Slánských vrších a má pomníček na Krivém Javoru. Jednou jsem navštívila jeho pomník a nyní se tam chystám po druhé. Chtěla bych kontaktovat pana Sasaráka, který je patronem pomníčku. Prosím o pomoc. Nevím, jak se mi podaří nalézt místo. Také mám zájem toto místo navštěvovat i s druhou sestrou aspoň jednou za rok, popřípadě podílet se na jeho udržování. Říkali jsme si brácho a ségro, a to nemohu vymazat z paměti. Děkuji ségra Petra Věrka.

Poručík Karel Fišera

(Milan Sivanič, 26. 11. 2015 14:07)

Mám publikaci o 5.SLP Plzeň kde je podrobněji popisována tragédie por.Fišera.Dne 9.4.1980 poručík ing.Karel Fišera prováděl svůj druhý samostatný let po trati na ztížené povětrnostní podmínky,počasí 5-8/8 oblačnosti se spodní hranicí 1 000-1 200 m a horní 4 000-6 500 m,dohlednost 10 km,v přeháňkách 3-1km.Povětrnostní podmínky vyhovovaly pro plnění úkolů pouze pro vycvičené piloty.Nasazení na trati proběhlo bez problémů a žádal přechod na 15 kanál velitelského stanoviště.Při přechodu na nový kanál nezvládl techniku pilotáže v oblacích a dostal se až pod výšku 2 000 m.Hlášení o výšce bylo vědomě mýlné (8 500 m).V té době byl pod oblaky,před sebou viděl rozsáhlou přeháňku-silné sněžení,dohlednost 1 km,provedl vědomě zatáčku o 70 stupňů doprava,klesal pod 1 000 m,aby nemusel do mraků.Na změnu kursu reaguje velitelské stanoviště -kde jsi byl a vydává kurs 320 stupňů.Pilot převedl letoun na kurs k Dálné-VPRNS Žatec,ale o nastoupání výšky se nepokusil,letěl přitom kursem o 48 stupňů odlišným.Pak dostal pokyn k nasazení kursu na další otočný bod 060 stupňů,což potvrdil,výšku udržoval kolem 1 000 m a méně.Tato fáze letu je již kritická a podle rozborů radiokorenspondence je prokázáno značné emoční napětí,nerozhodnost a úzkost pilota.Po nasazení kursu na Žatec se pokusil nastoupat výšku,dostává se do výšky okolo 3 000 m,ale nezvládnutím techniky pilotáže v oblacích výšku znovu ztrácí.Už není schopen pilotovat letoun v oblacích.Klesá z výšky 3 000 m vertikální rychlostí 190 m/s dopřednou rychlostí 1 000-1 1000 km/h až do výšky 600 m.Odpovídá to úhlu 30-35 stupňů kterým vylétl pod oblačnost.Energickým vybráním zabránil vražení letounu do země a znovu vletěl do oblačnosti a vystoupal až do výšky 1 500 m,kterou znovu ztrácí,dostává se pod 500 m.Pak byl zahlédnut nad letištěm Raná,kde vlétl velkou rychlostí se zapnutou forsáží v novém náklonu do mraků.Po necelých třech minutách letoun dopadá 8 km jižně od obce Terezín pod úhlem 80-85 stupňů rychlostí 1 3000 km/h s forsážním režimem do země.Pilot se nepokusil o katapultáž.
Příčina:Hlavní příčinou byl vývoj a stav počasí při letu,který neodpovídal vycvičenosti pilota.Bezprostřední příčinoubylo nezvládnutí techniky pilotáže v oblacích pilotem.

Re: Poručík Karel Fišera

(Dali, 15. 6. 2016 16:10)

Takže ho vlastně zabili ti co ho na ten let poslali.Co dělalo VS ?? Přehedovej lokátor musel vidět co vyvádí nechali ho v tom a tak mají všichni podíl na jeho smrti.Velitel roje,velitel letky , ŘL.Dost smutné.

Re: Re: Poručík Karel Fišera

(Ondřej Knotek, 17. 7. 2016 16:11)

Neměl jsem možnost prostudovat podrobně spis události, ale tohle mi taky vždy vrtalo hlavou jak je možné, že ho nechali tak dlouho trápit když muselo být jasné že je v koncích.


« předchozí

1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 32 | 33 | 34 | 35 | 36 | 37 | 38 | 39 | 40 | 41 | 42 | 43 | 44 | 45 | 46 | 47 | 48 | 49 | 50 | 51 | 52 | 53 | 54 | 55 | 56 | 57 | 58 | 59 | 60 | 61 | 62 | 63 | 64 | 65 | 66 | 67 | 68 | 69 | 70 | 71 | 72 | 73 | 74 | 75 | 76 | 77 | 78 | 79 | 80 | 81 | 82 | 83 | 84 | 85 | 86 | 87 | 88 | 89 | 90 | 91 | 92 | 93 | 94 | 95 | 96 | 97 | 98 | 99 | 100 | 101 | 102 | 103 | 104 | 105 | 106 | 107 | 108 | 109 | 110 | 111 | 112 | 113 | 114 | 115 | 116 | 117 | 118 | 119 | 120 | 121 | 122 | 123 | 124 | 125 | 126 | 127 | 128 | 129 | 130 | 131 | 132 | 133 | 134 | 135 | 136 | 137 | 138 | 139 | 140 | 141 | 142 | 143 | 144 | 145 | 146 | 147 | 148 | 149 | 150 | 151 | 152 | 153 | 154 | 155 | 156 | 157 | 158 | 159 | 160 | 161

následující »