Jdi na obsah Jdi na menu
 

Mimořádné pátrací relace

Rubrika  Mimořádné pátrací relace je určena pro společné pátrání. Dlouhodobě pátráme po pomnících, hrobech letců i jejich rodinných příslušnících. Zde však budeme vyvěšovat mimořádné pátrací relace po konkrétních osobách a pomnících a budete se tak moci zapojit  do pátrání a osvětlit  tak některé záhady z historie letectví .

 

Pátráme:

 1 - Víte o pomníčku letce který na těchto stránkách není? Napište nám o něm prosím.

 2 - Hledáme příbuzné letců, kteří zahynuli během služby v československém a českém letectvu 

 

 3 - Chystáme v dohledné době rozšíření těchto stránek i o hroby letců. Průběžně sice občas zde i hrob, především ležící v zahraničí naleznete i nyní, ale chystáme komplexnější mapování. Pokud tedy jste příznivci těchto stránek a rádi by jste se zapojili zkuste při příští návštěvě hřbitova, kde máte své blízské, vyšetřit si chvilinku času a udělejte si procházku po hřbitově a pokuste  se najít hrob letce. Ideální je fotografie a stručný popis, ale rádi budeme i za textovou informaci kde se jaký a čí hrob nachází.Snažíme se zmapovat hroby všech letců. Tedy i těch, kteří nezahynuli smrtí letce. Vede nás k tomu značně neutěšený stav některých hrobů a to i v historii našeho letectví velmi významných letců. V současné době se snažíme zabránit zániku několika opuštěných hrobů letce. To nás vede ke snaze  pokusit se  zmapovat i tato místa.

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

NO

(Dali, 8. 12. 2016 15:44)

Než takovéto stránky to radši nic !!!!

Re: NO

(Ondřej Knotek, 8. 12. 2016 20:54)

Nejsou dokonalé. Jsem amatér. Dělám to protože zatím nikdo nikde ty kluky nepřipomíná a to je chyba. Svaz letců, který by to měl dělat spí. Těch pár aktivních odboček brzy vymře. Mladému člověku nenabízí nic . Neplní to proč vznikl.

Pokud se Vám stránky nelíbí navrhněte co by jste zlepšil.

Re: Re: NO

(Dali, 12. 12. 2016 14:37)

pane Knotek asi si nerozumíme,samo,že je dobře že někdo tyhle strámky dělá a připomíná jména pilotů a letců kteří zahynuli při výkonu povolání.Jsem rád,že tyhle stránky existují,schoduji se s Vámi i na tom,že svaz letců není absolutně k ničemu,nedělá nic čím by přitáhl mladé lidi.Škoda mluvit,ostatně co může člověk chtít po těchto lidech,všechny si je dobře pamatuju z dob totality.
Jasně že každý máme svoje povinnosti ale myslím,že by aktualizace jednou za čas neuškodila,sám jsem vám posílal několik fotek a je to už asi rok a stále nejsou na těchto stránkách.
Díky moc snad časem budete mít víc času ,s pozdravem Dalibor

Re: Re: Re: NO

(Ondřej Knotek, 26. 12. 2016 18:19)

Pokud se týká aktualizace a chodu stránek to rozhodně máte pravdu. Nestíhám ani přidávat připomínky na facebook. Nicméně materiály a podklady i nadále připravuji. Zvažoval jsem do jejich aktualizace zapojit pomocníky, ale tomu se zatím bráním. Přineslo by to řadu jiných obtíží. Trochu teď přemýšlím jak dál v roce 2017. Měli by se mi trochu uvolnit pracovně ruce a na pomníky by mělo být více času.

Kontakt na pana Sasaráka patrona pomníku Kriví Javor SK

(Věra Hanáčková, 17. 8. 2016 13:02)

Jsem sestrou zemřelého rtm. Petra Hanuse, který měl leteckou nehodu ve Slánských vrších a má pomníček na Krivém Javoru. Jednou jsem navštívila jeho pomník a nyní se tam chystám po druhé. Chtěla bych kontaktovat pana Sasaráka, který je patronem pomníčku. Prosím o pomoc. Nevím, jak se mi podaří nalézt místo. Také mám zájem toto místo navštěvovat i s druhou sestrou aspoň jednou za rok, popřípadě podílet se na jeho udržování. Říkali jsme si brácho a ségro, a to nemohu vymazat z paměti. Děkuji ségra Petra Věrka.

Poručík Karel Fišera

(Milan Sivanič, 26. 11. 2015 14:07)

Mám publikaci o 5.SLP Plzeň kde je podrobněji popisována tragédie por.Fišera.Dne 9.4.1980 poručík ing.Karel Fišera prováděl svůj druhý samostatný let po trati na ztížené povětrnostní podmínky,počasí 5-8/8 oblačnosti se spodní hranicí 1 000-1 200 m a horní 4 000-6 500 m,dohlednost 10 km,v přeháňkách 3-1km.Povětrnostní podmínky vyhovovaly pro plnění úkolů pouze pro vycvičené piloty.Nasazení na trati proběhlo bez problémů a žádal přechod na 15 kanál velitelského stanoviště.Při přechodu na nový kanál nezvládl techniku pilotáže v oblacích a dostal se až pod výšku 2 000 m.Hlášení o výšce bylo vědomě mýlné (8 500 m).V té době byl pod oblaky,před sebou viděl rozsáhlou přeháňku-silné sněžení,dohlednost 1 km,provedl vědomě zatáčku o 70 stupňů doprava,klesal pod 1 000 m,aby nemusel do mraků.Na změnu kursu reaguje velitelské stanoviště -kde jsi byl a vydává kurs 320 stupňů.Pilot převedl letoun na kurs k Dálné-VPRNS Žatec,ale o nastoupání výšky se nepokusil,letěl přitom kursem o 48 stupňů odlišným.Pak dostal pokyn k nasazení kursu na další otočný bod 060 stupňů,což potvrdil,výšku udržoval kolem 1 000 m a méně.Tato fáze letu je již kritická a podle rozborů radiokorenspondence je prokázáno značné emoční napětí,nerozhodnost a úzkost pilota.Po nasazení kursu na Žatec se pokusil nastoupat výšku,dostává se do výšky okolo 3 000 m,ale nezvládnutím techniky pilotáže v oblacích výšku znovu ztrácí.Už není schopen pilotovat letoun v oblacích.Klesá z výšky 3 000 m vertikální rychlostí 190 m/s dopřednou rychlostí 1 000-1 1000 km/h až do výšky 600 m.Odpovídá to úhlu 30-35 stupňů kterým vylétl pod oblačnost.Energickým vybráním zabránil vražení letounu do země a znovu vletěl do oblačnosti a vystoupal až do výšky 1 500 m,kterou znovu ztrácí,dostává se pod 500 m.Pak byl zahlédnut nad letištěm Raná,kde vlétl velkou rychlostí se zapnutou forsáží v novém náklonu do mraků.Po necelých třech minutách letoun dopadá 8 km jižně od obce Terezín pod úhlem 80-85 stupňů rychlostí 1 3000 km/h s forsážním režimem do země.Pilot se nepokusil o katapultáž.
Příčina:Hlavní příčinou byl vývoj a stav počasí při letu,který neodpovídal vycvičenosti pilota.Bezprostřední příčinoubylo nezvládnutí techniky pilotáže v oblacích pilotem.

Re: Poručík Karel Fišera

(Dali, 15. 6. 2016 16:10)

Takže ho vlastně zabili ti co ho na ten let poslali.Co dělalo VS ?? Přehedovej lokátor musel vidět co vyvádí nechali ho v tom a tak mají všichni podíl na jeho smrti.Velitel roje,velitel letky , ŘL.Dost smutné.

Re: Re: Poručík Karel Fišera

(Ondřej Knotek, 17. 7. 2016 16:11)

Neměl jsem možnost prostudovat podrobně spis události, ale tohle mi taky vždy vrtalo hlavou jak je možné, že ho nechali tak dlouho trápit když muselo být jasné že je v koncích.

Technik MiGu 21R č.2083

(Milan, 12. 7. 2016 14:31)

Dobrý den,Hledám technika letounu MiG-21 č.2083 Jana Simunka či Symunka rok služby 1975 u 47 pzlp 2letka.Měl pocházet z Prahy dle informací.Mobil 721 581 256

Hrádok u Povážského Inovce 13.7.1954 + palubní střelec Otakar H.

(Ota Hrabálek, 30. 6. 2016 18:39)

Jsem synem palubního střelce, narodil jsem se jako pohrobek. Z nejbližších již není nikdo kdo by mi poskytl nějaké bližší informace. Něco málo vím, ostatní by jsem se rád dozvěděl od Vás. Letoun B33 / licenční IL 10 / rok výroby 1952, výrobeno v Čakovické avii , v.č.1425 , označení LX 16 Arado. Při letu táhlo za sebou letadlo cvičný pytel , pro nácvik ostré střelby. Při ostrém zákrutu nalétavajícího letadla došlo k střelbě na cvičný cíl. Místo cvičného pytle došlo k sestřelení uvedeného letadla. Po dopadu se letadlo zarylo do země, došlo k následnému výbuchu paliva a ostrého střeliva. Pilot i palubní střelec na místě mrtví. Při následném požáru došlo k ohoření ostatků. Dnes se již nedovíme co obsahovaly jejich rakve. Z dochovaných archivních smímků při pohřbu vezli rakev otce na letadle na místní hřbitov v Prostějově. Několik fotek mám v držení, technicky nelze ale připojit. Za zpětný kontakt a informace děkuji Ota Hrabálek, Havířov, mob.605577715

Pomníky letců

(Henry, 4. 5. 2016 13:48)

Na youtube.com jsem našel dva pamatníky letců na tešínsku, které by tady mohly být. Viz: http://www.youtube.com/watch?v=XIqgWCTk-OY , pak vím o dalších dvou pomnicích letců RAF v jejich rodišti. Ale ty až tam někdy pojedu s fotoaparátem.

Pplk.Jiří Moutvička pilot 9sbolp

(Milan, 11. 1. 2016 15:20)

Dobrý de.,Pane Goch,jde jistě o katastrofu pilota pplk.Jiřího MoutvičkyDisplay Teamu čs.letectva na Mig-21 ze stavu tehdejší 9sbolp.Mig-21 tr.č.7709 s pilotem v důsledku nezvládnutí vyšší techniky pilotáže v malé výšce během nácviku vystoupení na CIAF 92 v Bratislavě.Letoun dopad nedaleko letiště Planá poblíž rodinného domu.Shodou náhod můj velitel roty byl s pilotem Moutvičkou spolužák na vojenské škole.Jak mi sám pravil.Tolik k tématu.S pozdravem Milan Sivanič

Chybí záznam

(Ivan, 7. 1. 2016 15:52)

Dobrý den náhodou jsem objevil tyto stránky a jelikož jsem sloužil u 1 slp v českých budějovicích v době 1991 až 1993 nenašel jsem tady záznam o letecké nehodě která se stala při nácviku na letecký den.Jednalo se nehodu Mig 21,která se stala nedaleko letiště Planá ve směru na Boršov.Tehdy jsme stáli přímo na stojánce a viděli ho spadnout.Děkuji Goch Ivan

oprava-překlep o údaji por.Fišera

(Milan Sivanič, 26. 11. 2015 14:38)

Omluva a oprava překlepu u dopředné rychlosti letounu.Správně je to 1 000-1 100 km/h a ne 1 000-1 1000Km/h

katastrofa Mig-21R v roce 1975 poručík Jiří Drahovzal

(Milan Sivanič, 11. 3. 2015 14:56)

Dobrý den,hledám rodinné příslušníky, příbuzné i kolegy pana poručíka Jiřího Drahovzala příslušníka 47 pzlp v Pardubicích,který dne 18.8.1975 tragicky zahynul u Červeného Kostelce na Migu-21R trupového čísla 2083.Na onu katastrofu si pamatuji a stala se tak 2km vzdušnou čárou od našeho domu.

Re: katastrofa Mig-21R v roce 1975 poručík Jiří Drahovzal

(Šotolová-Drahovzalová Em., 6. 11. 2015 18:00)

Dobrý den, reaguji na vaši výzvu. Jsem bývalou manželkou por. Jiřího
Drahovzala. Mám i kontakt na jeho dosud žijící matku a sestru.
Tuto středu jsem navštívila místo jeho tragického skonu. Ráda se zkontaktuji se svědkem události, která ukončila tak krutým způsobem naše krátké manželství.

Re: Re: katastrofa Mig-21R v roce 1975 poručík Jiří Drahovzal

(Milan Sivanič, 25. 11. 2015 12:28)

Dobrý den,
Jsem velmi potěšen Vaší reakcí a zájem určitě mám.Byl jsem dvakrát na srazu pluku u něhož poručík Drahovzal sloužil,ale moc jsem se nedozvěděl.Byl prý u pluku krátce.Velice děkuji a dávám k dispozici své číslo-721 581 256.Nemám svůj počítač tak proto pokud bych se nedostal dříve na něj.S pozdravem Sivanič

dotaz

(Majkl, 27. 12. 2012 2:29)

Dobry den, nasel jsem nahrobek, VLADIMÍR MOUDRÝ PORUČÍK, PILOT ČS. LETECTVA TRAG.ZAH.13.7.1954, ale nikde jsem tuto nehodu nenasel. Je mozne zjistit neco vic? Dekuji.

Re: dotaz

(Ondřej Knotek, 27. 12. 2012 21:24)

Poručík letectva Vladimír Moudrý, příslušník 30.leteckého bitevního pluku, operujícího v době katastrofy z letiště Piešťany, zahynul dne 13.července 1954 v 11.56 hodin během zteče na vlečný cíl. Poručík Moudrý prováděl zteč na vlečný terč v podobě vlečeného rukávu taženého jiným letounem. K cíli se přiblížil s přenížením ve výšce 1100 metrů, ale zamíření bylo nepřesné a proto nestřílel. Prudkou pravou zatáčkou vyšel ze zteče. Manévr však byl příliš razantní. Dle svědka, střelce vlečného letounu, se za křídlem tvořily bílé husté sledy, letoun se přetočil na záda a v ostrém klesání mířil do země. Poručíku Moudrému se sice podařilo letoun půlvýkrutem vrátit do normální polohy, ale vybrat letoun se mu již nepodařilo. Letoun B-33 / licenční Il-10/ vyrobený v roce 1952 v čakovické Avii pod výrobním číslem 1425, nesoucí trupové označení LX-16 narazil do země východně obce Hrádok v pohoří Povážský Inovec. Spolu s Vladimírem Moudrým zahynul i střelec letounu četař Otakar Hrabálek. Vedle chybné pilotáže měla zcela jistě vliv na katastrofu i skutečnost, že výcvik byl prováděn nad pohořím jehož vrcholky dosahují výšky přez tisíc metrů. Pro další cvičení byla minimální výška pro tento úkol v tomto prostoru stanovena na 1500 metrů.
V místě dopadu letounu byly na památku obou letců zasazeny dvě lípy. Podařilo se nám získat jejich fotografie a i další podrobnosti o této smutné události a brzy se proto tato letecká katastrofa objeví i na těchto stránkách mezi pomníky letců v rubrice československé letectvo 1945-1992/Slovensko. Pokud by jste byl ochoten zaslat fotografii náhrobku a upřesnění jeho polohy budeme vděčni. S pozdravem Ondřej Knotek - Pomníky letců.cz

Re: Re: Odpověď Ondřeji knotkovi z 27.12.2012

(Ota Hrabálek, 12. 11. 2015 22:02)

Něco by jsem o této havárii měl vědět. Jsem synem palubního střelce četaře Otakara Hrabálka. Dnes jsem čirou náhodou narazil na tento Váš článek. Kontakt na mne Hrabalek.o@seznam.cz tlf.605 577 715 Díky za Vaši odpověď i informace o kterých nevím. Příjemný den.


« předchozí

1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 32 | 33 | 34 | 35 | 36 | 37 | 38 | 39 | 40 | 41 | 42 | 43 | 44 | 45 | 46 | 47 | 48 | 49 | 50 | 51 | 52 | 53 | 54 | 55 | 56 | 57 | 58 | 59 | 60 | 61 | 62 | 63 | 64 | 65 | 66 | 67 | 68 | 69 | 70 | 71 | 72 | 73 | 74 | 75 | 76 | 77 | 78 | 79 | 80 | 81 | 82 | 83 | 84 | 85 | 86 | 87 | 88 | 89 | 90 | 91 | 92 | 93 | 94 | 95 | 96 | 97 | 98 | 99 | 100 | 101 | 102 | 103 | 104 | 105 | 106 | 107 | 108 | 109 | 110 | 111 | 112 | 113 | 114 | 115 | 116 | 117 | 118 | 119 | 120 | 121 | 122 | 123 | 124 | 125 | 126 | 127 | 128 | 129 | 130 | 131 | 132 | 133 | 134 | 135 | 136 | 137 | 138 | 139 | 140 | 141 | 142 | 143 | 144 | 145 | 146 | 147 | 148 | 149 | 150 | 151 | 152 | 153 | 154 | 155 | 156 | 157 | 158 | 159 | 160 | 161

následující »